Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Svenska kedjan till Kina - "stor målgrupp som är viktig"

Indiskas ledningsgrupp har global expansion i sikte
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Inleder satsning på jättemarknaden.

ANNONS

Indiska tar klivet till Kina och börjar sälja på Tmall. Det meddelar företaget idag. Både heminrednings- och modesortimentet finns nu tillgängligt på den gigantiska e-handelsplattformen. Det är ytterligare ett steg i Indiskas globala expansion.

Det är väldigt spännande att öppna upp sortimentet för en helt ny marknad med så stor potentiell kundgrupp. Vi har fått väldigt positiv feedback på sortimentet och valde därför att satsa både på heminredning och mode, säger Karin Lindahl, vd på Indiska.

I mars kommer man dessutom att genomföra större kampanjer i samband med den internationella kvinnodagen, för att stärka synligheten i landet.

Att lyfta kvinnliga ledare och entreprenörer är en viktig del av vårt DNA. Därför känns det passande att lansera stort i samband med internationella kvinnodagen. Vi kommer i år ha en liten annan tappning på kampanjen "I am Indiska" som varit ett återkommande tema senaste åren, säger Emma Hellstadius, marknads- och e-handelschef på Indiska.

Att man nu ger sig in på den enorma marknaden är ingen slump. För även om där finns en uppsjö av konsumenter, så behöver också sortimentet matcha deras preferenser. Och Indiska är övertygade om att deras produkter kommer att tilltala kunderna.

Vi har genomfört marknadsundersökningar, både kvalitativa fokusgrupper och kvantitativa enkätundersökningar för att testa sortimentet. Det har gett oss goda indikationer på att både heminredningen och modesortimentet skulle funka på den kinesiska marknaden, säger Emma Hellstadius till Ehandel och fortsätter:

Självklart kommer vi även genomföra en rad marknadsföringsaktiviteter för att bygga vårt varumärke, främst influencersamarbeten och betald digital annonsering i sociala medier.

Varför väljer ni att gå in i Kina just nu, med tanke på det rådande läget i landet?

Vi, som många andra retailaktörer, ser Kina som en väldigt intressant marknad framåt – en otroligt stor potentiell målgrupp som är viktig att nå för att konkurrera på en global nivå.

LÄS ÄVEN: Dyrköpt jakt på lönsamhet i Kina? - "Ett högriskland"

Dela artikeln: