Svenska klassikern blev e-handel – så har det gått

Expanderar snabbt i Europa.

Det var i slutet på oktober förra året som det släpptes en liten e-handelsbomb. Den klassiska butikskedjan Gallerix återuppstod som e-handel i ny regi. Printgruppen Svenska AB hade tagit över och sjösatte en ambitiös onlinesatsning för det klassiska varumärket.

Och mycket har hänt sedan dess. När vi når vd:n Jimmy Håkansson precis innan semestern berättar han om en stark utveckling och ytterligare expansioner utomlands.

Annons

Det har gått bra. Det var inte superlängesedan vi lanseraded i oktober och under de första tre till sex månaderna har vi jobbat med att få fullt utbud och komplettera med fler kategorier och produkter, säger han till Ehandel och fortsätter:

Därefter har vi startat upp i fler länder, bland annat Tyskland och Holland. Och i augusti lanserar vi i åtta till, så efter augusti täcker vi 13 marknader. Sedan handlar nästa fas om att öka trafiken och rankingen. Vi har klättrat rätt mycket sedan årsskiftet. Men det tar lite tid, oavsett land, att få igång rankingen innan sajten är indexerad.

Bland de länder som väntar härnäst för Gallerix återfinns Italien, Frankrike, Spanien, Polen och Slovakien. Och i Sverige har kunderna redan strömmat till. Faktum är att man redan är lönsamma på hemmaplan.

Det har fungerat väldigt bra. Vi märker att vi har en ganska hög trafik på vårt varumärke. Vi hade lite farhågor om att det fanns folk som skulle sitta fast lite i det gamla utbudet. Men kunderna har anpassat sig bra till det nya. Vi har ett lite smalare utbud av ramar än tidigare, till exempel.

Vilka finansiella målsättningar har ni för det första verksamhetsåret?

Vi kan väl säga att till hösten vill vi nå en nivå där vi säljer för 100 000 om dagen, så 36 miljoner på 12 månader från och med i höst. Och sedan dubbla det år två. Vi är halvvägs dit så det tror jag att vi löser.

"Gäller att ta position"

Att lansera ett för utländska kunder helt okänt varumärke ute i Europa är förstås en rejäl utmaning. Men det är en resa som ägarna har gjort tidigare med andra varumärken, så de är väl bevandrade i vad som krävs.

Det gäller att ta position organiskt och sedan kombinera det med samarbeten i sociala medier. I Sverige vet alla vad Gallerix är, men utomlands är det ingen som gör det.

Annons

Vi har vår utgångspunkt i den svenska marknaden och ser vad som fungerar här. Sen är skillnaden att vi kan anpassa oss lokalt utifrån vad kunderna tittar på, så det kan skilja lite till exempel exakt vad för posters vi säljer i olika länder.

Vad innebär den här strategin för sista raden?

Man får ta en liten smäll i början, men det beror på vilken strategi man väljer. Det kostar pengar de första sex till 12 månaderna. Och det som kostar är bland annat att översätta alla texter, att ha en förberedd kundsupport som kan språket, samt emballage och annat.

Samtidigt kan vi konstatera att Printgruppen Svenska AB nu också helt och hållet bytt namn till Gallerix AB. Anledningen är enkel.

Det är den största affären för oss och kommer vara den enda, avslutar Jimmy Håkansson.

LÄS ÄVEN: Gallerix i nya händer - återuppstår som e-handlare

Annons