Svenska leverantören först ut – går med i Amazons klimatsatsning

Ska klara Parisavtalet tio år i förväg.

Speditören Airmee blir först i Sverige med att gå med i The Climate Pledge, ett initiativ från bland andra Amazon som syftar till att samla företag att utvecklas i en mer hållbar riktning. Det meddelar företaget i ett pressutskick.

Rent konkret innebär det att företaget åtar sig att bli helt fossilfria på sista milen-leveranser det här året och klimatpositiva i verksamheten år 2025.

Annons

Vi tror att förändringarna i klimatet kräver akuta och universella åtgärder från alla aktörer, små som stora. Åtgärderna kommer inte endast förbättra klimatet utan även effektivisera ekonomin, säger Julian Lee, grundare och vd för Airmee.

Vår världsledande teknik optimerar varje leverans för att minska reseavståndet och maximera användandet av alla fordon. Genom att kombinera detta med fordon utan CO2-utsläpp strävar vi efter att minimera de skadliga utsläppen som påverkar både miljö och människors hälsa. Vi är stolta över att vara det första företaget i Sverige som går med i The Climate Pledge och således bli del av en global grupp av aktörer som är beredda att ta snabbare och kraftigare åtgärder för att minska sin klimatpåverkan, fortsätter han.

Enligt Airmee är företaget inte bara först i Sverige med att gå med i satsningen. Bolaget ska också vara det andra av alla anslutna bolag i hela världen inom just sista milen-leveranser. The Climate Pledges ambition är att de medverkande företagen ska vara neutrala i koldioxidutsläppen til år 2040, det vill säga tio år före Parisavtalet. The Climate Pledge har i dag samlat 105 organisationer världen över.

E-handeln är fortfarande i början av sin resa och konsumenternas krav på hållbarhet kommer att öka snabbt. Genom att gå med i The Climate Pledge hoppas vi få en möjlighet att driva hållbarhetsfrågan i logistikbranschen och vara en förebild för kunder och leverantörer, avslutar Julian Lee.

Annons