Svenska miljardbolaget storsatsar på e-handel – köper nätbutik

"Ger oss chansen att genomföra våra planer för Norge och Danmark".

Aller media meddelar idag att man förvärvar e-handeln Skapamer.se. En nätbutik som säljer pysseltillbehör. Uppköpet ska vara startskottet på en offensiv satsning på e-handel. Aller media skapar i och med förvärvet ett nytt affärsområde inom e-handel.

Genom förvärvet av Skapamer.se får vi nu ett väsentligt starkare erbjudande till alla våra kunder. Tillsammans med vår egen e-handel, som har haft en aggressiv tillväxt på kort tid, ser jag spännande affärssynergier som gör att vi nu stärker vår position betydligt, säger Bodil Ericsson Torp, vd Aller media, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Aller medias befintliga e-handel och Skapamer.se bildar alltså det nya affärsområdet. Skapamer sägs ha en stark ställning på DIY-marknaden med över 150 000 besökare i månaden.

Jag ser fram emot att utveckla vårt nya affärsområde inom ett marknadssegment som har stor efterfrågan. Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi om tillväxt inom nya intäktsströmmar i stark synergi med våra befintliga varumärken och målgrupper, säger Bodil Ericsson Torp.

"Aller medias otroliga kontaktyta"

Skapamers grundare, Elias Holmer och Carl Fenson, ser också stora synergieffekter genom uppköpet.

Nästan alla våra kunder är kvinnor och genom Aller medias otroliga kontaktyta till denna målgrupp är vi säkra på att plattformen Skapamer.se kommer att lyfta ännu mer än tidigare. Det här ger oss också chansen att genomföra våra planer för Norge och Danmark eftersom Aller media även är starka där. Det känns väldigt bra, som om vi hittat hem helt enkelt, säger Carl Fenson.

Aller media förvärvar 80 procent av aktierna Netray AB, som alltså äger Skapamer.se. Resterande aktier ska köpas om två år. Verksamheten ska fortgå som tidigare med huvudkontor och 20 anställda i Kristianstad.

Netray AB omsatte runt 33 miljoner kronor 2017. Aller Media AB omsatte cirka 1,4miljarder kronor för räkenskapsåret 2018/2017.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!