Svenska skönhetsraketen vägrar branschstandarden

"Detta är något som fler bolag kommer att haka på".

Det veganska skönhetsvarumärket Indy Beauty, som influencern Therése Lindgren står bakom, går emot branschstandarden gällande marknadsföring av skönhetsbilder. I samband med lanseringen av en ny produktserie gick Therése ut med initiativet att inte retuschera kampanjbilderna och "bidra till en hälsosammare syn inom skönhetsindustrin".

LÄS ÄVEN: Therése Lindgren slog 19 miljoner kronor – unnar sig 15 miljoner

Annons

Idén har faktiskt grott i mig under en längre tid. Jag tycker det är viktigt att visa att vi alla har skavanker och skönhetsfläckar, och att ingen är perfekt eller felfri. Det är också viktigt att visa hur huden ser ut på riktigt, vilket vi gör tillsammans i den här kampanjen, säger Therése Lindgren till Influens.se och tillägger:

På senaste tiden har frågan lyfts på flera håll i olika debatter. Så vi har därför beslutat att visa huden i dess riktiga form, med porer, torra partier eller blank hy. Det tycker vi som bolag är en viktig ställningspunkt. Eftersom det är hudvård vi säljer så vill vi visa äkta hud.

Reaktionerna har hittills varit mycket positiva och även modellerna har uttryckt att fler borde ta efter.

Jag tycker att fler borde ta vid i samma anda. Det var en kampanj för hudvård. Så att det var oretuscherat är enligt min åsikt det företag bör göra. Det är ärligt och naket, säger Ada, en av modellerna i kampanjen.

Jag älskar hela idén och konceptet med att inte retuschera oss modeller. Personligen är jag trött på att leva upp till omöjliga ideal. Det finns inget som heter “perfekt hy” utan alla har vi ojämnheter och finnar här och var. Vi är vackra precis som vi är, säger Parasto, en annan modell som deltog i fotograferingen.

Markerar den här kampanjen ett skifte? Kommer Indy Beauty att sluta retuschera bilder helt nu?

Vi tror att detta är något som fler bolag kommer att haka på, speciellt inom skönhetsbranschen. Exakt hur framtiden kommer att se ut är svårt att svara på, men Indy Beauty är ett varumärke som står för inkludering och vi vill verkligen ge en realistisk bild av verkligheten, säger Therése Lindgren.

Vilken förändring vill du se i branschen?

Annons

Jag hoppas såklart att detta kan inspirera fler företag att våga vägra retuscherad hud, samt att också inkludera alla i skönhetsbranschen, oavsett kön, sexualitet och hudfärg, säger Therése Lindgren.

Indy Beauty grundades 2018 och finns idag hos flertalet återförsäljare, både online och i fysiska butiker, samtidigt som man driver egen e-handelsverksamhet. Under 2020 omsatte företaget 40,8 miljoner kronor, en tillväxt motsvarande 46 procent jämfört med året innan. Indy Beautys resultat ökade samtidigt med 68 procent, och landade på 5,4 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!