Kosttillskottsföretaget BioSalma har etablerat sig som en stabil aktör på den digitala marknaden, men inte genom en egen e-handelsplattform. Deras affärsmodell bygger istället uteslutande på nära samarbeten med etablerade återförsäljare, primärt stora nätapotek som Apotea, Apohem, Apotek Hjärtat och Kronans Apotek.
Vi ser en stabil utveckling hos samtliga nätapotek, men en aktör som sticker ut med extra bra tillväxt är Meds, säger Emil Oldén.
Denna strategi har visat sig vara framgångsrik. Enligt bolagets senaste årsredovisning (för räkenskapsåret 2023/2024) ökade nettoomsättningen från 80 miljoner till 110 miljoner kronor. En ökning med nära 40 procent. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet, från 16,8 miljoner till 24,7 miljoner kronor.
Bakom tillväxten ligger enligt företaget flera faktorer. En lyckad lansering av ett nytt sortiment, effektiva kampanjer och ett ökat konsumentfokus på prisvärdhet pekas ut som avgörande. Detta trots ett utmanande ekonomiskt klimat med en svag krona som pressat upp kostnaderna för råvaror och tjänster.
Men trots det digitala genomslaget har företaget inga planer på att öppna en egen e-handelsbutik.
Vi ser en fortsatt mycket stor potential i e-handel generellt, och vår tillväxt på över 50 procent (YTD) via återförsäljarkanalen gör att vi kommer att titta på fler lämpliga produkter att lansera framöver, säger Emil Oldén.
Biosalma grundades 2013 av Johan Broander och Emil Oldén. Verksamheten inleddes med marina kosttillskott, men har sedan dess breddats till ett omfattande sortiment som även inkluderar vitaminer, mineraler och produkter inom sportnutrition. Företaget lyfter fram kvalitet, hållbarhet och tillgänglighet som centrala värden i sin affär.
Samarbetet med återförsäljarna beskrivs som en nyckel till framgången.
Vi har målsättningar för samtliga våra återförsäljare och tillsammans bygger vi starka planer som gynna båda parter, avslutar Emil Oldén.