Svenska varumärket satsar på second hand i e-handeln

"Vill att varje plagg ska få en andra, eller tredje, chans".

Svenskarna blir allt mer vänligt sinnade till begagnade produkter. Delvis på grund av de ekonomiska fördelarna. Det hoppas nu klädvarumärket Ebbe ta fasta på.

Den Malmöbaserade e-handlaren lanserar nämligen en cirkulär second hand-satsning online, där begagnade kläder ska få nytt liv.

Annons

Vår vision är att alltid producera plaggen med så lite miljöpåverkan som möjligt i miljömässigt hållbara material. Men vi nöjer oss inte där – vi vill att varje plagg ska få en andra, eller tredje, chans hos en ny ägare, säger Mikael Thor, vd på OneTwoTen och grundare av Ebbe, i ett uttalande.

Det sker i samarbete med marknadsplatsen Ninyes, där man lanserar ett koncept för att kunderna ska kunna sälja sina begagnade kläder snabbt och smidigt.

"Det bästa för miljön"

Lanseringen går under namnet Re:bbe. Den innebär rent konkret att den som skickar tillbaka begagnade plagg från Ebbe får en värdecheck, som de kan köpa ny kläder för i Ebbes webbshop.

Eftersom det bästa för miljön är att köpa ekologiskt hållbara produkter i "first hand" och sedan återanvända kläder i "second hand" så hjälper vi nu våra kunder med denna cirkulära lösning, säger Mikael Thor.

Därmed blir man det första svenska varumärket som inlett ett sånt här samarbete med Ninyes. Erbjudandet kommer att gälla kunder i Sverige, Finland och Danmark.

Annons