Vid slutet av året kommer Polarn O. Pyrets karakteristiska randiga tröjor och slitstarka ytterkläder inte längre att finnas till salu i USA. Företaget, som sedan 2009 byggt upp en lojal kundkrets bland amerikanska barnfamiljer, ser sig tvingat att stänga ner sin amerikanska franchise.
Beslutet kommer efter att nya tullar på varor tillverkade i Kina, där Polarn O. Pyret producerar majoriteten av sina ytterplagg, gjort kostnaderna ohållbara. Enligt Jennifer Athanason, som äger den amerikanska franchisen, har verksamheten drabbats hårt av både tullarna och en försvagad amerikansk dollar. Till The Wall Street Journal förklarar hon att denna kombination gjort det betydligt dyrare att köpa in varor från det svenska moderbolaget och att tullarna ensamt ökat hennes kostnader med hundratusentals dollar.
Den ekonomiska pressen har lett till att företaget inte har importerat några nya varor till USA sedan i april, och lagren kommer inte att fyllas på. Trots att man försökt höja priserna på vissa varor har det inte varit tillräckligt för att kompensera för de ökade omkostnaderna.
Beslutet att lämna den amerikanska marknaden fattades gemensamt av Jennifer Athanason och det svenska moderbolaget. Därmed går en era i graven för det svenska märket som blivit en favorit hos många amerikanska föräldrar, mycket tack vare en pandemi-driven trend med ökat intresse för utomhusaktiviteter.