Influencerbolaget TicToc Ventures affärsmodell, som tech och investerings-gruppen Aventura står bakom, går ut på att både lansera och marknadsföra varumärken via influencers i Kina samt hjälpa influencers att lansera och bygga e-handelsvarumärken och kollektioner i eget namn i Kina. En affärsmodell som liknar svenska Hubso, som hjälper influencers att dra igång e-handelsvarumärken.
Så sent som i september signade man sitt första licensavtal med det svensk-brittiska klock- och smyckesvarumärket Larsson & Jennings. Avtalet innebär att TicToc Ventures får exklusiv rätt till Larsson & Jennings på den kinesiska marknaden, samt rätt att designa, producera och marknadsföra nya kollektioner.
Och nu meddelar TicToc Ventures att man har tagit fram sin första kollektion med Larsson & Jennings, som designats och tillverkats in-house tillsammans med den kinesiska influencern Angelene Sun. Hon ska ha över en kvarts miljon följare i sina sociala kanaler Kina där hon går under namnet 安吉林Angelene.
Social commerce är en stark trend just nu så det känns bra att vi lanserar TicToc Ventures första kollektion enligt plan, på endast 3,5 månader från det att vi ingick vårt avtal med Larsson & Jennings och influencern Angelene Sun, säger Johan Aledal, medgrundare och CCO på ägarbolaget Aventura, i ett pressmeddelande.
Lanseringen är också ett bevis på att vi kan göra alla aktiviteter från ax till limpa för influencern in-house - allt från produktdesign, produktion, omnikanalsförsäljning, kvalitetskontroll till kundtjänst.
Smyckeskollektionen lanserades officiellt den 29 december, men hade ”en smygpremiär” några dagar innan för att skapa en hype. För de kommande veckorna har TicToc Ventures en tydlig plan på hur kollektionen ska marknadsföras. Man ska bland annat synas i sociala medier, köra livevideoshopping samt öppna en popup-butik i centrala Shanghai.