Rapport: Svenskar stöttar hellre småföretagare än kedjor

"Spelar mer roll nu, än någonsin".

Många branscher har fått lida under pandemin, och många har fortfarande inte återhämtat sig. För att hjälpa företagen har kampanjer och en allmän vädjan till samhället om att försöka hitta sätt att stötta företag som kämpar. Köp ett presentkort eller beställ hem, det har tagits fram en hel del olika förslag.

Nu har marknadsundersökningsbolaget Ipsos, på uppdrag av betalbolaget Visa, gjort en samhällsundersökning för att ta reda på vad svenska folket tänker kring läget.

Annons

Var du handlar spelar mer roll än någonsin just nu. Småföretagen i Sverige har det tufft. Trots stöd från staten får vi signaler från flera håll att det inte räcker. Därför är stödåtgärder som var och en av oss kan göra, till exempel att välja den lokala butikens e-handel framför den stora kedjans, och därigenom stötta återhämtningen av svensk ekonomi otroligt viktiga, säger Riikka Salminen, Sverigechef på Visa, i ett pressmeddelande.

Det visade sig att många svenskar, 75 procent, aktivt har valt att stötta just småföretagare under coronapandemin. 65 procent har uttryckt oro över att småföretag inte kommer att kunna överleva utan stöd från lokalsamhället, och 84 procent menar att småföretagare är viktiga för återhämtningen av svensk ekonomi.

Vi ser tydligt att svenskarna känner väldigt mycket för sin lokala restaurang, cykelbutiken runt hörnet eller klädbutiken i centrum. En stor majoritet av svenskarna har ansträngt sig för att stödhandla hos småföretag under pandemin, säger Riikka Salminen.

Av undersökningen framkom det även att nära hälften, 44 procent, har spenderat mer pengar hos småföretagare under pandemin än innan. Och 35 procent av befolkningen planerar att spendera ännu mer hos småföretagarna även efter pandemin.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!