Svenskarna älskar begagnat: ”En statusmarkör”

"Sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna".

Igår berättade Zalando att man, efter utvärdering av egen undersökning i Sverige, insåg att mer än hälften av de svarande svenskarna älskar att shoppa begagnat. Och PostNord instämmer.

LÄS ÄVEN: Ny secondhandtjänst till Sverige – tar endast gamla Zalando-plagg

Annons

I den kommande årsrapporten E-barometern 2020 framgår det att både efterfrågan på secondhand-online och handeln mellan privatpersoner ökar.

Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar, de verkar liksom i symbios.

Mer konkret har 35 procent av konsumenterna handlat heminredning och möbler secondhand på nätet, under förra året. En fjärdedel har handlat secondhand-kläder eller skor och 23 procent har köpt barnprodukter och leksaker.

Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat secondhand online under 2020.

Givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, säger Carl-Fredrik Teder och tillägger:

Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sedan var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla secondhand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter.

Annons
Annons