Svenskarna extra julsugna i år – de sålde 200 procent fler sexkalendrar

Intresset ökar för ett hetare december.

Den erotiska webbutiken Sinful har tagit fram sin egen julkalender som i år fått sig ett rejält försäljningslyft. Faktum är att man fram till mitten av november sålt hela 203 procent fler erotiska julkalendrar i Sverige i år, jämfört med samma period 2018. Det verkar alltså som att svenskarna är riktigt julsugna i år.

I fjol var det stor efterfrågan på vår julkalender, och den sålde slut fortare än förväntat. Därför har vi valt att producera dubbelt så många julkalendrar i år jämfört med förra julen. Nu återstår det bara att se om det räcker, säger Tonny Andersen, vd på Sinful, i ett pressmeddelande.

Annons

Framför allt är det stockholmarna som driver upp försäljningen. Huvudstadsborna står för drygt 28 procent av köpen av julkalendern. Göteborgarna är tvåa med nio procent och Malmö trea med nästan sju procent.

Fräckhet per capita

Men tittar man på försäljning per capita är det Alafors som sticker ut som Sveriges fräckaste julstad med sina 0,33 procent. De är dock tätt följda av Stockholm med 0,20 procent. Största ökningen från 2018 har man sett i Vallentuna (Stockholm) och Bjuv (Skåne) där det skett 1400 procent, respektive 1200 procent fler köp i år.

Det är med andra ord många som vill ha lite extra julmys.

En av de många positiva sakerna med erotiska julkalendrar, är att ingen vet vilka små överraskningar som gömmer sig bakom luckorna. Paren kan titta närmare på sexleksakerna tillsammans, och därigenom öppnar upp samtal om fantasier, sexuella preferenser och sexlivet i allmänhet. Det skapar större intimitet i förhållandet, vilket i sin tur kommer föra parterna närmare varandra - både i och utanför sovrummet, säger Mathilde Machowski, medägare av Sinful.

Annons