Just nu: Svenskarna ”maxade svemestern” – här är Årets julklapp

"2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen".

Efter veckor av spekulationer stod det klart nu på morgonen. Årets julklapp är stormköket. HUI Research, som ligger bakom utmärkelsen, motiverar i ett pressmeddelande valet med att stormköket “är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus”.

2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research, i en kommentar.

Annons

HUI Research tar upp att en av de största förändringarna under pandemins 2020 har rört att många har undvikit att resa och istället tillbringat tid i hemmet och i den svenska naturen. Det har fått till följd att många outdoorbutiker har gått extra bra under året, då många konsumenter lagt pengar på sovsäckar, tält - och just stormkök.

När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg.

Restauranger ersattes med stormkök

Årets julklapp är tänkt att representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse samt ha svarat för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Stormköket uppfyller samtliga kriterier, enligt juryn:

Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i, lyder motiveringen.

HUI Research har nu utsett Årets julklapp 33 år i rad.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!