Svenskarna och internet – färre e-handlade 2022 än före pandemin

Men här har hämtmaten slagit igenom.

Senare idag släpps årets upplaga av den stora undersökningen Svenskarna och internet. Ehandel har fått en förhandstitt på rapporten och gått igenom hur svenskarna har e-handlat senaste året.

Färre e-handlade 2022

85 procent - så stor del svarade att de har e-handlat senaste året. Medan antalet som svarade att de använder internet låg kvar på 94 procent så sjönk andelen som hade e-handlat. 2021 svarade 89 procent att de hade handlat digitalt.

Annons

Det är med andra ord samma utveckling som vi har sett i andra rapporter. Färre handlar på nätet när världen har öppnat upp igen efter pandemin. Men lite mer förvånande är att andelen också är lägre än 2019. Det året svarade 91 procent att de hade handlat på nätet.

Kläder och julklappar e-handlades mest

När det kommer till vilka slags produkter som svenskarna klickade hem så toppade kategorierna Kläder, skor accessoarer samt Julklappar/presenter. 36 procent av svenskarna e-handlade den typen av produkter. Läkemedel och egenvårdsprodukter hamnade på tredje plats med 33 procent.

En av fem svenskar köpte dessutom mat i någon form över nätet.

Som vanligt fanns det skillnader mellan könen och mellan de olika åldersgrupperna. Medan kvinnor föredrog att näthandla kläder, skor och accessoarer så köpte männen istället hemelektronik.

Vi kan även notera att nittiotalisterna var betydligt mer sugna på att köpa hämtmat över nätet än övriga generationer.

Dyk djupare i rapporten

Sugen på ännu mer siffror om hur svenskarna e-handlade under 2022? Här hittar du en djupare genomgång av rapporten och en analys av vad siffrorna kan säga om e-handelns framtid. Kostnadsfri för alla som jobbar med e-handel!

Annons