ANNONS

Svenskarna sågar Temu och Shein – men fortsätter shoppa

Matilde Thomas, varumärkesspecialist
Och många visar gärna upp sina köp.

Kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein är välkända och hårt kritiserade bland svenska konsumenter. Trots en utbredd negativ bild fortsätter hundratusentals att handla, enligt en ny undersökning från analysföretaget Novus.

Varför fortsätter så många att handla från plattformar som man samtidigt tar avstånd från? frågar sig Matilde Thomas, varumärkesspecialist på Novus.

ANNONS

De kinesiska lågprisplattformarna Temu och Shein har snabbt etablerat sig på den svenska marknaden. En färsk undersökning från Novus visar att kännedomen är skyhög: hela 93 procent av svenskarna har hört talas om Temu och 87 procent känner till Shein.

Kännedomen är särskilt utbredd bland unga kvinnor – en grupp där båda plattformarna har stark närvaro och en tydlig genomslagskraft, noterar Matilde Thomas.

Trots den höga kännedomen är inställningen till företagen övervägande negativ. Undersökningen visar att sju av tio svenskar (70 procent) har en negativ bild av Temu, medan endast 7 procent ser positivt på företaget. Shein möter mindre motstånd, där knappt en fjärdedel (23 procent) uttrycker en negativ uppfattning och 5 procent en positiv. Paradoxalt nog, påpekar Thomas, är de mest kritiska "kvinnor och yngre konsumenter, samma grupper som utgör plattformarnas främsta målgrupper".

LÄS ÄVEN: Trots oro och missnöje: Nästan hälften handlar från Temu och Shein

Den negativa synen grundar sig ofta i rapporter om undermåliga arbetsvillkor, potentiellt miljöfarliga kemikalier i produkterna och en brist på transparens i produktionskedjorna.

Trots den massiva kritiken väljer en betydande andel svenskar att handla från dessa plattformar. Nästan en fjärdedel (23 procent) har någon gång beställt från Temu, och 16 procent har handlat från Shein. Bland kvinnor är siffran för Shein-köp ännu högre – nästan var fjärde kvinna (23 procent) har genomfört ett köp.

Anmärkningsvärt nog väljer många att inte dölja sina inköp, trots den negativa opinionen. Hälften av de som handlat från Temu (49 procent) uppger att de är bekväma med att berätta det för andra. För Shein är motsvarande siffra 39 procent. Matilde Thomas framhåller att:

Temu och Shein utmärker sig genom att, trots låg attityd och återkommande kritik, ha en kundbas där många ändå står för sina köp.

Novus-undersökningen målar upp en bild av vad Thomas beskriver som en "konsumtion i konflikt." Hon menar att det "pekar på en konsumtion där värderingar och beteende inte alltid går hand i hand".

Det tycks inte längre räcka med att veta bättre för att också göra annorlunda, konstaterar Thomas och tillägger att allt fler konsumtionsval sker med en slags inbyggd motsägelse.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se