Svenskarna vill e-handla sin sprit: ”Intresset ökar snabbt”

"Nödvändigt att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar".

Alkoholhaltiga drycker i e-handeln ökar, eller åtminstone intresset för dem. Det visar en ny undersökning från Sifo, beställd av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Bland de 1000 respondenterna berättar drygt 40 procent att de handlat alkoholhaltiga drycker online. Och hälften av de som inte gjort det, kan tänka sig att göra det i framtiden. Här sticker åldersgruppen 25 till 29 år ut lite extra. Hela 72 procent av de som ännu inte e-handlat sin sprit kan nämligen tänka sig att göra det i framtiden.

Annons

Rapporten visar att e-handeln med alkoholdrycker än så länge är mindre omfattande än i många andra branscher. Samtidigt visar rapporten att intresset ökar snabbt. Med intresse noterar vi att framförallt yngre är mer benägna att vilja handla även alkoholhaltiga drycker via nätet, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen, i ett uttalande.

I rapporten framkommer det också att e-handelskonsumenterna varit mycket nöjda med sina köp i kategorin. Och 40 procent av de som e-handlat alkoholhaltiga drycker uppger att de någon gång handlat från en annan aktör än Systembolaget på nätet. Faktum är att de andra aktörerna får ett högre snittbetyg.

Systembolaget har historiskt varit framgångsrika i att anpassa sig till kundernas förändrade beteenden och önskningar. Till exempel när man frångick överdiskförsäljning och när lördagsöppet infördes. Nu står man inför en ny förändring av liknande karaktär. För att inte tappa legitimitet och attraktivitet måste politiken ge Systembolaget förutsättningar att verka fullt ut som e-handelsaktör och möta konsumenterna även på detta nya sätt, säger Anna De Geer.

Samtidigt menar konsumenterna att e-handeln inte fått dem att köpa mer alkohol än de tänkt sig. Inte heller mer än de tidigare gjort.

Konsumenternas ökade intresse för e-handel och allt högre krav på brett sortiment och bra leveransalternativ gör det nödvändigt att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar, säger Anna De Geer.

Annons