Svenskarnas e-handelsvanor synade

E-butik.se har tagit fram statistik på svenskarnas e-handelsvanor genom att undersöka 6 000 köp på nätet under en sexmånaders period. 1 000 köp i var och en av kategorierna hemelektronik, skor & kläder, hälsa & skönhet, heminredning, sport & fritid samt biltillbehör granskades.

Resultatet visar t.ex. att skåningar spenderar mer pengar på skor och kläder än övriga svenskar, medan det samma gäller för Uppsalaborna i kategorin heminredning. Invånare i Västernorrland toppar statistiken för biltillbehör, samtidigt som de spenderar minst pengar utav svenskarna på hälso- och skönhetsprodukter.

Annons

Föga förvånande är det fler män än kvinnor, 900 mot 100, som köper biltillbehör. Men intressant nog visar resultatet att de 100 kvinnorna handlade för mer pengar än männen. Den genomsnittliga köpesumman var 2 000 för kvinnorna och 1 870 för männen.

Därtill framgår bl.a. att invånarna i Kronoberg gjorde de dyraste köpen, såväl i kategorin hemelektronik som i kategorin sport- och fritidsprodukter. Blekingeborna spenderade minst i samma kategorier.

Annons