Sveriges e-handelsplattformar om Amazons intåg: “Var rätt väntat”

"Varumärken kommer behöva skaffa sig en Amazon-strategi".

Amazon är på väg. Vissa tror på en lansering redan i år medan andra gissar på 2021. Faktum kvarstår dock att e-handelsjätten har en Sverige-lansering på gång. Vi har fått höra kommentarer ifrån e-handlare, branschorganisationer och leverantörer. Nu tänkte vi fråga ut Sverige e-handelsplattformar hur de ser på Amazons stundande intåg.

LÄS ÄVEN: Experterna: “Amazon kommer knäcka den svenska marknaden”

Annons

Vi har kontaktat och fått svar från Kodmyran, Episerver, Carismar, Jetshop, Quickbutik, Centra, Abicart och Starweb. Men listan på svenska e-handelsplattformar är längre.

När vi tänker efter så säger faktiskt listan över svenska e-handelsplattformar en hel del om hur mogen Sverige är som e-handelsmarknad, något som återkommer i företagens svar.

LÄS ÄVEN: E-handlarna avslöjar: Så känner vi för att sälja på Amazon.se

E-handelsplattformarna fick bland annat frågan hur de ser på e-handelsjättens Sverige-satsning och vad de har vidtagit för åtgärder efter att nyheten trillade in att Amazon var på väg.

Hur ser ni som e-handelsplattform på Amazons Sverige-satsning?

Äntligen! Ett bra och välkommet komplement till andra marknadsplatser som existerar idag, säger Kristian Arvidsson, vd på Carismar.

Det är alltid spännande med nya aktörer på marknaden, och vi ser fram emot att se vad det innebär för våra kunder framöver, säger Katrin Lundgren, vd på Kodmyran.

"Oundvikligt och nödvändigt"

Det står klart att många av våra inhemska plattformar ser möjligheter med Amazons inträde i Sverige. De positiva vibbarna flödar.

Annons

Kort och gott ser vi positivt på att Amazon väljer att etablera sig i Sverige. I en växande och snabbt föränderlig bransch som e-handeln är förändring oundvikligt och nödvändigt, säger Simon Stöckl, marknadsansvarig på Quickbutik.

Det var ändå rätt väntat. Det har pratats om det länge och nu så är det ju till slut så att de kommer hit, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Episerver.

Vi på Starweb ser det som positivt och en fördel för de flesta e-handlare, säger Johan Lindstedt, vd på Starweb.

“Det blir ett ökat intresse för e-handel“

Samtidigt är det flera som erkänner att vi faktiskt inte riktigt vet hur det kommer att påverka marknaden.

Det ska bli spännande att se hur Amazon lanserar i Sverige, som är en befolkningsmässigt mindre men geografiskt större marknad än de flesta. I Sverige finns idag inget stort lågprisvaruhus på nätet, så det finns uppenbart en position att ta för Amazon, säger Martin Jensen, vd på Centra.

Ingen vet riktigt vad som kommer att hända när Amazon gör sitt intåg på den svenska marknaden. Hur stark Amazons närvaro kommer att växa sig i Sverige återstår att se, men mycket talar för att det blir en kraft att räkna med, säger Mikaela Lennermar, marknadschef på Jetshop.

Vi tycker det är riktigt spännande, det blir ett ytterligare ökat intresse för e-handel och det är bra! Amazon kompletterar den egna webbshoppen, en grym säljkanal helt enkelt, säger Björn Elfgren, vd på Abicart.

"Ingen domedagsprofetia"

Jetshop fortsätter även i spåret att Amazon kan bli en e-handelskatalysator.

Det man har sett på andra marknader där Amazon etablerar sig är att den totala handeln ökar. E-handlare behöver alltså inte se Amazons etablering i Sverige som en domedagsprofetia, säger Mikaela Lennermar.

Myntet har dock förstås två sidor.

Amazon är en stark global marknadsplats och de varumärken vi jobbar med ser dem både som en konkurrent och en möjlighet, säger Mårten Bokedal och tillägger:

Konkurrent för att den konkurrerar med deras egna kanaler, möjlighet för att det betyder att de kan nå nya målgrupper som de tidigare kanske inte haft tillgång till.

Har ni vidtagit några konkreta åtgärder som konsekvens av nyheten att Amazon ska öppna i Sverige?

Absolut, sedan bekräftandet av Amazons intåg har vi arbetat med en hel del tekniska lösningar för att ge våra butiksägare möjlighet att ta del av Amazon som marknadsplats, säger Simon Stöckl.

Vi har pratat mycket med Anna Nordlander, tidigare vd på The Friendly Swede, och en de mest erfarna i Sverige vad gäller att sälja på Amazon, för att bättre förstå Amazons uppbyggnad, säger Katrin Lundgren.

Bra business för Sello

En sak som står klart när vi pratar med plattformarna är att företaget Sello, som erbjuder kopplingar mot marknadsplatser och där i Amazon, har haft en bra period den senaste tiden. Fem av åtta plattformar nämner Sello i sina svar.

Vi har inlett ett samarbete med Sello och nu erbjuder Starweb integration till hela 23 olika marknadsplatser runt om i världen, bland annat Amazon, säger Johan Lindstedt.

Vi har försett oss med en koppling mot Amazon via ett samarbete med IT-företaget Sello. Kopplingen gör att kunden på ett smidigt sätt kommer att kunna hantera sin försäljning på marknadsplatser som Amazon, säger Mikaela Lennermar.

"En mer Amazonifierad värld"

Plattformar med ett globalt fokus har av naturliga skäl redan kopplingar till Amazon.

De flesta av våra kunder har idag åtminstone någon marknad där Amazon är stark som en av sina huvudmarknader, till exempel USA eller Tyskland. Att Amazon öppnar i Sverige förändrar därför inte situationen så mycket, säger Martin Jensen.

För oss som globalt bolag så är detta inga nyheter. Vi har kunder världen över, och främst i marknader där Amazon har ett starkt fotfäste i idag som USA, UK och Tyskland. Där har våra kunder fått leva i en verklighet där många av dem antingen konkurrerar med Amazon eller samarbetar med dem. Vi har sen tidigare integrationer till Amazon och andra marknadsplatser för de kunder som väljer att använda denna kanal, de verktygen kommer att finnas tillgängliga även för svenska kunder precis som all den samlade kunskap som finns från de som redan lever i en mer Amazonifierad värld, säger Mårten Bokedal.

Hur tror ni att Amazon kommer att påverka e-handelslandskapet, säg på tre års tid?

En hel del. Amazon ger möjligheten för svenska e-handlare att på ett enkelt sätt testa av helt nya marknader utomlands. Jämfört med att själv göra alla marknadsförberedelser, research och etablering kommer svenska e-handlare att snabbt och prisvärt kunna lansera sina produkter internationellt, säger Johan Lindstedt.

Amazon kommer att pressa priserna i breda produktgrupper. Beroende på vilket frakterbjuande Amazon lanserar, kommer standarden för vilken leverans som är acceptabel att höjas, vilket kommer att stöpa om fraktmarknaden till förmån för innovativa speditörer och frakttjänster såsom Ingrid. Varumärken kommer behöva skaffa sig en Amazon-strategi för Sverige: Inte finnas alls, finnas tillgängliga med begränsat sortiment, sälja allt, eller till och med satsa på Amazon som en viktig kanal, säger Martin Jensen.

Kan leda till nya marknadsplatser

Flera påpekar ett ökat behov av att ha egna starka varumärken, något vi även hört från andra aktörer och e-handlare. Det talas även om nya marknadsplatser och en ökad konkurrens för redan befintliga inhemska alternativ.

Vi tror att det blir ett ökat fokus på egna varumärken och att lokala marknadsplatser kommer att växa upp som en reaktion på Amazon och andra stora marknadsplatser. Det som är helt klart är att Amazon är här för att stanna och det kommer att finnas de som enbart säljer på Amazon, säger Björn Elfgren.

Amazon kommer att påskynda behovet av att inte bara digitalisera sin verksamhet, men även att synas och sticka ut ur mängden, något som kommer bli allt viktigare för det egna varumärket. Samtidigt kommer Amazon att göra det enklare för ovana e-handelskonsumenter att handla oftare och därmed gynnas e-handeln. Slutligen kommer Amazon att utmana de marknadsplatser som redan finns etablerade i Sverige idag, säger Simon Stöckl.

Amazon kan få det svårt

Katrin Lundgren på Kodmyran tror samtidigt att Amazon kan få det svårt i Sverige.

Jag tror att det såklart kommer att påverka, men jag är inte helt säker på att det blir den gigantiska ”ta hela marknaden från alla andra aktörer” som många tror. Jag tror olika branscher kommer att påverkas olika. Vi ska inte glömma att Sverige är en mogen e-handelsmarknad jämfört med många andra marknader och det tror jag gör att Amazon får svårare att ta marknadsandelar här än i många andra länder. Sedan tillkommer även de utmaningar som finns med att vi är ett väldigt avlångt land med relativt lite folk även för Amazon. Det gör att jag tror att de kan få det svårare här än på många andra marknader, säger Katrin Lundgren.

Den slentrianmässiga handeln hotad

Mårten Bokedal från Episerver är också inne på att Sverige kan bli en utmaning.

Det känns inte troligt att Amazon kommer svepa in och ta en 50-procentig marknadsandel över en natt. I Sverige har vi haft längre tid att förbereda oss på deras ankomst vilket företagen även har gjort. E-handel är inte ett nytt koncept här, vi har redan två dagars leveranstid för många kategorier av varor, och det finns bra aktörer inom mer eller mindre varje segment, säger Mårten Brokedal och tillägger:

Däremot så kan de svepa in och plocka stora andelar av den slentrianmässiga handel som sker, där vi idag har aktörer som inte levererar mycker mer värde än att agera mellanhand.

Mikaela Lennermar från Jetshop trycker på att man som e-handlare inte enbart ska sälja på Amazon.

Vi tror att det är ett bra komplement till vanlig e-handel. Det är inte ett substitut och du ska inte enbart sälja på Amazon. Men du kan nå nya målgrupper på Amazon som du inte når i dag via din e-handel. Vi tror att det är viktigt att du har din egen separata e-handel där du har din kärnkanal där du tar hand om dina kunder med lojalitetssystem och annat, säger Mikaela Lennermar.

Kunderna är king

Att e-handelsplattformar vill att du ska ha kvar din egna e-handel är kanske inte så chockerande. Men faktum är att e-handlare som har Amazon som hela sin affärsidé ofta också har en egen nätbutik av olika anledningar. Det är förstås inte dumt om man kan hitta nya kunder hos Amazon och sedan konvertera dem till kunder i den egna e-handeln.

I slutändan är det kunderna som väljer att handla där de får mest värde. Amazon har visat sig svårslagna på transaktionsdriven e-handel i de länder där de fått fäste, vilket gör att varumärken kan komma att behöva konkurrera på nya sätt framöver, säger Mårten Bokedal.

Annons