Sveriges största e-handel i drastisk varumärkesändring

Alla färger är borta.

Datorhandlaren Dustin, med en omsättning på över 12 miljarder kronor, har nu lanserat en helt ny look för både sin B2B- och B2C-sajt. Borta är de klassiska blåa och orangea färgerna. Dustin får nu ett ganska grått utseende där B2B-sajten får en mörk ton medan B2C-sajten Dustin Home blir mycket ljusare.

Anledningen till den drastiska grafiska förändringen ska bero på att företaget numera även säljer en hel del tjänster, vilket den nya profilen ska symbolisera. Sedan börsnoteringen 2015 har Dustin förvärvat 14 bolag specialiserade på tjänster och olika IT-lösningar.

Annons

Vi vill tydligare visa att vi kan erbjuda hela IT-lösningar till företag och då är det naturligt att uppdatera varumärket. IT blir en allt mer central del i företags verksamhet och vi vill hjälpa våra kunder att vara i framkant, säger Stephanie Forsblom, VP Corporate Responsibility, Communication & Brand på Dustin.

På sajten svarar man även på frågan “Var är den blåa färgen?”, vilket nog många kunder undrar över.

Oroa dig inte. Du hittar allt på samma ställe som tidigare. Vi har bara uppdaterat vår logotyp, våra färger och breddat vårt utbud av produkter och tjänster. Vi hoppas du gillar det, skriver Dustin.

Utöver de drastiska färgförändringarna så är logotypen helt omgjord och företaget verkar även ha fått en ny slogan som lyder “We keep things moving”. I företagets nya reklamfilm är det uppenbart att Dustin tydligt vill visa på att de inte längre bara är en försäljare av datorer och tillbehör.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!