Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Sveriges största e-handelsplattformar avslöjade - störst säljer minst?

Pontus Vippelius, Head of SEO
Öppen källkod är populärt.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Hur ser det egentligen ut bland e-handelsplattformarna i Sverige? Det har SEO-experten Pontus Vippelius luskat ut och det framgår en hel del intressanta saker i toppen. Det ska enligt uppgifter handla om "en riktigt stor analys".

Inte oväntat så toppas listan av open source-plattformen WooCommerce, tätt följt av den globala jätten Shopify, som käkar upp allt fler kunder på marknaden.

ANNONS

Största e-handelsplattformarna i Sverige

Andelen e-handlare inom parantes.

  1. WooCommerce (31,74%)
  2. Shopify (17,15%)
  3. Adobe Commerce/Magento (5,19%)
  4. Wikinggruppen (3,04%)
  5. PrestaShop (2,76%)
  6. Abicart (2,35%)
  7. Quickbutik (2,18%)
  8. Norce (1,23%)
  9. nopCommerce (1,06%)
  10. OpenCart (0,84%)
  11. Litium (0,70%)
  12. Centra (0,68%)
  13. Wix (0,55%)
  14. Vendre (0,53%)
  15. Salesforce Commerce Cloud (0,53%)

Källa: Pontus Vippelius/AdRelevance

Totalt har Pontus analyserat 8 664 e-handelssajter som riktar sig mot den svenska marknaden. Det som inte framgår i listan ovan är cirka en fjärdedel av sajterna som har någon form av egenbyggd, custom eller okänd plattform.

Man har även i analysen försökt estimera median-försäljningen från dessa plattformar, något som får flera av de i toppen att trilla hela vägen ner till botten.

Vi har försökt rangordna de på topplistan efter estimerad median-försäljning enligt ett tredjepartsverktygs data, förklarar han på företagets blogg.

Högst estimerad försäljning (median)

  1. Salesforce Commerce Cloud
  2. Centra
  3. Norce
  4. Litium
  5. nopCommerce
  6. Adobe Commerce/Magento
  7. Vendre
  8. Shopify
  9. OpenCart
  10. Wikinggruppen
  11. Prestashop
  12. Abicart
  13. Quickbutik
  14. WooCommerce
  15. Wix

Shopify pekas här ut som en spelare som har både små och stora e-handlare som kunder.

På en plattform som Shopify finns det en blandning av större handlare som blir allt fler och väldigt många mindre e-handlare vilket drar ner medianen en del, konstaterar Pontus Vippelius.

Dela artikeln: