SWATI Cosmetics en global succé

Svenska kosmetikbolaget SWATI, känt för sina färgade kontaktlinser och innovativa skönhetsprodukter, har nu kunder över hela världen. I skrivande stund råder det femårsjubileum och det firas med ytterligare expansionsplaner. 

Bakom framgångssagan står Vishal Nanda och hans fru Swati Verma. 

"Från dag ett har vi strävat efter att inte bara vara ett lokalt varumärke, men ett globalt. Med vår hemsida översatt i sju språk och med planer på att utöka ännu mer, har vi kunnat nå en bredare publik och erbjuda våra produkter till en global kundkrets.", berättar Vishal Nanda.

Att komma närmare kunderna genom lokala språk och valutor, är en del av målsättningen att skapa en smidig shoppingupplevelse för kunden.

”Vi arbetar ständigt med vidareutveckling där kunden står i fokus. Vi har utvecklare som bygger ut hemsidan och våra system, och vår kundtjänst täcker flera tidszoner för att alltid finnas nära till hands oavsett var du handlar från.”

En annan viktig del i expansionen till nya marknader är att bygga varumärkeskännedom. Under året kommer SWATI Cosmetics skala upp sin marknadsföring, bland annat genom Influencer Marketing. 

”Influencer marketing är en naturlig utveckling för oss. Det erbjuder ett mer personligt sätt att nå ut till nya kunder och visa upp våra produkter i verkliga sammanhang. Med influencer marketing kan vi skapa givande samarbeten överallt där vi finns.”

SWATI Cosmetics samarbetar även med OnlineFactory, ett outsourcingbolag med specialisering på svenska e-handlare. Partnerskapet underlättar expansionen till nya marknader.

”OnlineFactory hjälper oss med flexibel personal som gör att vi kan hålla kundtjänsten öppen i olika tidszoner och språk under dygnets alla timmar. Inom kort kommer vi även ta hjälp av dem för att rulla igång vår influencer marketing i flera länder.”

SWATI Cosmetics resa visar på betydelsen av att vara förberedd för global expansion och vikten av anpassningsbar kundservice. Med en passionerad ledning vid rodret är SWATI ett inspirerande exempel för andra företag som siktar på att nå en global kundbas.

Vishal Nanda på besök hos OnlineFactory.