Efter haveriet: Synsam anmäler intrång – ”ett utpressningsförsök”

"Har inlett en utredning".

Den 15 september slocknade plötsligt Synsams e-handel. Kort senare upptäckte Håkon Lønmo, chef för cybersäkerhet på det norska företaget BDO, ett offentligt meddelande på sajten Happy Blog på Dark Web - något som förmodligen var ett utpressningsförsök.

Synsam själva ville inte kommentera eller spekulera i varför sajten havererat, men nu finns svart på vitt att man mycket riktigt blivit hackade. Det framgår nämligen av två avvikelseanmälningar till den norska, respektive svenska Datainspektionen, rapporterar NRK.

Annons

Synsam Group har haft driftstörningar i verksamhetens IT-miljö. Vi har inlett en utredning och medan den pågår kommer vi inte att kommentera den, säger Jenny Fridh, kommunikationschef på Synsam Group, till den norska nyhetskanalen.

Den 16 september ska dock Synsam ha anmält till svenska Datainspektionen att man utsatts för hackning, skadlig kod (malware) och nätfiske (phising) och att incidenten upptäcktes via en automatiserad process.

Vad vi vid denna tidpunkt känner till så verkar det röra sig om ett utpressningsförsök, skriver man i sin anmälan.

Det är alltså troligt att det rör sig om ett så kallat ransomware-virus, där man blockerar tillgången till olika system fram tills en summa pengar betalats.

På frågan varför man trots anmälningarna inte bekräftar uppgifterna offentligt svarar Jenny Fridh:

Synsam-gruppen kommenterar inte säkerhetsfrågor.

LÄS ÄVEN: Synsam fortfarande nere efter sju dagar – ”avkrävd en lösensumma”

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!