Systembolaget drabbas av logistikkaos – ”sitter sist i kedjan”

"Vi sitter sist i kedjan".

Systembolaget har drabbats av tomma hyllor i butikerna på grund av rejäla leveransstörningar. Problemet sträcker sig även till e-handeln, inte minst då "klicka och hämta" blivit populärt.

Det handlar om varor som ska levereras någonstans och därför måste packas och distribueras, så det är lika för både e-handeln och butik, säger Anders Porelius, presschef på Systembolaget, till Ehandel.

Annons

Logistikproblemen ställer onekligen till det just nu för handeln och Systembolaget är inget undantag.

Vi sitter sist i kedjan och ska få in våra varor, men de levereras inte i tid.

Vad gör ni för att parera för bristerna?

Dels försöker vi att informera våra kunder om förutsättningarna. Sen för vi en ständig dialog med leverantörer och distributörer och försöker prioritera olika typer av beställningar. Nu under sommaren är det högt tryck på säsongsbetonade varor.

Leveransproblemen sträcker sig enligt Systembolaget över hela sortimentet, men det är just bland de eftertraktade, säsongsbetonade varorna som bristerna blir som allra mest kännbara.

Det är där det märks.

"Från fall till fall"

Då Systembolagets butiker har olika högt tryck och efterfrågan på specifika delar av sortimentet kan skilja sig mellan dem försöker man nu göra sitt allra bästa för att möta efterfrågan och täppa igen luckorna.

Exakt hur vi löser det går vi inte in på, för det kan ske på olika sätt. Man får lösa det från fall till fall och kanske prioritera om vissa beställningar. Om en butik ligger geografiskt lite närmare kan man kanske skjutsa varor dit där det gapar lite tommare. Så på så vis kan vi styra det lite. Men vi vet inte heller förrän sent i processen vad vi får och när.

Annons

Och Systembolaget är inte ensamma om bekymren. Varorna i sig verkar tillverkas som vanligt. Istället är det alltså i logistikkedjan det kör ihop sig, när världen öppnas upp och alla vill ha sina produkter samtidigt.

Det är lite olika orsaker i transportledet. Det har till exempel varit svårt att hitta både chaufförer och lastbilar. Det är flera aspekter som spelar in. Sen är ordervolymerna både i Sverige och utomlands generellt sätt höga och det behovet försöker man möta upp. Vi är inte det enda bolaget som beställer heller, utan det är flera, avslutar Anders Porelius.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!