Systembolagets e-handel får kritik för hemleveranser: ”Beklagligt”

Men själva ser de ingen ökad konsumtion vid beställningar på nätet.

När Systembolaget under förra veckan rullade ut sina hemleveranser även i Norrbotten, så täcker man nu hela landet med tjänsten. En tjänst som också ifrågasatts, då många menar att alkoholen blir ännu mer tillgänglig i och med e-handeln.

Men med långa väntetider och väl tilltagna fraktkostnader menar Systembolaget själva att det inte är några problem.

Annons

Vi tar ju vårt ansvarsuppdrag på allra största allvar och när det gäller möjligheten att e-handla och få varorna hemlevererade så är det en ledtid på minst fyra dagar innan man får varorna. Det uppmuntrar inte till spontankonsumtion. De studier vi har gjort visar inte på en ökad konsumtion när man beställer via e-handeln, säger Tobias Frohm, e-handelsansvarig på Systembolaget, till Sveriges Radio.

Lukas Nilsson, förbundsordförande på nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, håller dock inte med. Han säger att han tror att Systembolaget kommer att sköta det på bästa sätt. Men att med alkoholen mer tillgänglig så ökar också riskerna.

Det ökar ju tillgängligheten av alkohol. Vi vet när tillgängligheten och konsumtionen av alkohol ökar så ökar också problemen i samhället. Så det är ju problematiskt, säger Lukas Nilsson.

"Är inte som andra varor"

Han förstår dock varför Systembolaget väljer att införa tjänsten, då e-handeln blivit en naturlig del av många människors vardag. Alkoholmonopolet får även möta mer och mer konkurrens av aktörer som låter privatpersoner importera alkoholhaltiga drycker som öl och vin direkt från utlandet via e-handel.

Det finns en ökad förväntan från människor, man förväntar sig kunna beställa hem olika varor direkt till dörren. Men alkohol är inte som andra varor. Därför tycker jag att det är ett beklagligt beslut, säger Lukas Nilsson.

Annons