Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Systembolagets försvar: "Vi driver e-handel på vårt sätt"

Sofia Brännborn, pressekreterare på Systembolaget
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Sett en ökad efterfrågan".

ANNONS

Systembolaget lanserade tidigare i veckan sin nya e-handel, som ska ta butiksupplevelsen hem till kunden. Det kunde visserligen ha börjat bättre, för när "KISS Black Diamond Premium Dark Rum" släpptes hann man bara ta emot tio beställningar innan sajten kraschade.

Och att satsa på e-handel är något kontroversiellt för alkoholmonopolet. I Systembolagets uppdrag ingår det nämligen att motverka överkonsumtion och inte uppmuntra till köp. Men samtidigt släpper man särskilda webblanseringar och tillfälligt sortiment online, något som riskerar att skapa ett "först till kvarn"-tänk och indirekt uppmuntra till köp.

Hur rimmar det med Systembolagets uppdrag?

Vi ska ha ett sortiment som är relevant och utgår från kundernas efterfrågan, och vi har sett en ökad efterfrågan av drycker från mindre, småskaliga producenter med små volymer. Men vi säljer fortfarande på vårt sätt. Systembolaget har inga lockerbjudanden eller extrapriser och vi gör ingen reklam för de drycker vi säljer, säger Sofia Brännborn, pressekreterare på Systembolaget, till Ehandel.

Det blir även lite extra känsligt när e-handeln tagit en allt större roll på grund av pandemin. Den utvecklingen har synts tydligt även hos Systembolaget och med en bättre onlinebutik, efter år av testande, kan siffran stiga ytterligare.

Vår e-handel, onlinebeställningar till butik, ombud eller hem, ökade med drygt 50 procent under första halvåret 2020, jämfört med motsvarande period 2019. E-handeln står för drygt 2 procent av Systembolagets totala försäljning.

Hur säkerställer Systembolaget att man fullföljer sitt uppdrag på nätet, där det kan vara lättare att klicka hem mer och oftare?

Vi driver e-handel på vårt sätt. Systembolaget försöker aldrig få någon att köpa mer än man tänkt. Vi har inga extrapriser varken online eller i butik. Vi gör inte reklam för specifika drycker och lyfter inte fram några enskilda producenter eller varumärken framför andra. När andra har lockvaror vid kassan har vi istället en ”ångravagn” – både i butik och online. Där kan man enkelt ta bort varor från varukorgen om man ångrat sig, säger Sofia Brännborn.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!