Systembolagets nya AI i mobilen – en riktig vin(n)are

Ska hjälpa kunderna välja nya drycker.

Systembolaget har jobbat hårt för att digitalisera sig själva. Efter en lång testperiod rullade man ut sin e-handel och nu är det dags för nästa steg. Med hjälp av Artificiell Intelligens ska kunderna få hjälp att välja rätt vin i Systembolagets app.

Kunden knappar in vilka viner de gillar och får sedan förslag på andra viner med liknande smak och doftmönster.

Annons

Vi vet att många kunder tycker det är svårt att välja vin. Nu testar vi att nå ut med vår rådgivning på ett nytt sätt. Det ska bli spännande att se hur det tas emot av våra kunder, säger Frida Jarlbäck, affärsutvecklare på avdelningen Strategi och erbjudande, på Systembolaget, i ett pressmeddelande.

Funktionen, som passande nog fått namnet "Liknande vin", ska heller inte föreslå viner i större storlek - allt för att undvika en högre konsumtion än vad som först var tanken.

Den har också tagits fram med hjälp av dryckesexperter, utvärderats av personalen och rullas ut i dag.

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår service till våra kunder. Så med funktionen Liknande vin, ökar vi kundernas tillgänglighet till våra medarbetares dryckesexpertis online. Lite som en sommelier i fickan, säger Frida Jarlbäck.

Annons