Systrar ser ljuset efter nattsvart period: ”En avgörande vändpunkt”

"Det skulle dröja två år innan vi insåg varför".

Systrarna Emelie Karlberg och Madeleine Arvidsson kommer från en familj med en stark entreprenöriell anda. Som barn fick de en tidig inblick i företagandet genom sin pappa som var urmakargrossist. En verksamhet de sedan jobbade inom tills de 2007 startade sin första egna e-handel, där de sålde smycken.

Tre år efter starten av sin första e-handel, lanserade systrarna sin andra företagsidé, Room 99, med fokus på inredningsprodukter. En verksamhet, med bas och lager i Motala, som 2016 nådde en omsättning på cirka 10 miljoner kronor.

Annons

Framtiden såg ljus ut, men sen kom en rad tuffa motgångar.

2019 blev en avgörande vändpunkt för oss. Vår mamma som också arbetade i företaget gick bort hastigt och oväntat, vilket kastade omkull hela tillvaron för oss, berättar Emelie och fortsätter:

Vi kände oss helt handlingsförlamade och hade svårt att fokusera på arbetet. Trots att vi gick till jobbet varje dag, minns vi inte mycket av den tiden. Det kändes som att allt var svart.

Försäljningen störtdök

Strax efter bröt pandemin ut. Men medan många e-handlare rapporterade om en ökning i försäljningen på grund av den så kallade corona-effekten, så var det inget man märkte av på Room99.

Tvärtom började vi sjunka i försäljning och det gick snabbt utför. Det skulle dröja två år innan vi hade återhämtat oss tillräckligt och vi insåg varför det hände, säger Emelie.

Emelie och Madeleine insåg att om de inte agerade snabbt, skulle företaget gå omkull och det skulle inte finnas något kvar av vad de byggt upp under alla år. Förutom att man tog hjälp med att göra om hemsidan av en lokal partner, så kom systrarna till en annan viktig insikt.

De flesta av våra kunder bor i större städer och under pandemin valde de att inte använda sig av ombud lika ofta som tidigare på grund av folksamlingar och köer. Istället valde de antingen hemleverans eller att hämta paketet från ett skåp. Tyvärr erbjöd vi inte dessa fraktsätt tidigare, vilket gjorde att vi förlorade många kunder från städerna.

Efter att ha gjort om vår hemsida, och genom att erbjuda fler fraktalternativ, ökade vår konverteringsgrad från 0,4 till nästan 3 procent. Det har också hjälpt oss att locka tillbaka kunder från storstäderna, säger Emelie.

Annons

Öppnar butik

Efter att ha gett e-handeln ett lyft kommer Emelie och Madeleine nu även att komplettera sin verksamhet med en fysisk butik. Planen är att man från den nya lokalen, mitt i Motala, ska bedriva både e-handel och ha ett skyltfönster ut mot kunderna.

Att vi inte från start behöver överleva på bara butiksbesökarna gör att vi kommer att kunna stanna länge i stan eftersom vi redan lever på vår e-handel, säger Emelie.

Under de senaste åren har tusentals av landets butiker försvunnit. En utveckling som startade med e-handelns intåg men som steg brant under pandemin. Men Emelie och Madeleine anser att det även ligger ett visst ansvar på butikerna själva.

Många handlare skyller på e-handeln som boven i dramat, men vi tror att handlarna själva har en stor roll att spela när det gäller att attrahera de lokala kunderna. Handlare måste se till sitt sortiment och sin egen verksamhet, och vad de erbjuder kunden. Som handlare måste du skapa en upplevelse eller erbjuda något unikt för att locka kunden till butiken, säger Emelie Karlberg.

Annons