Sponsrat Innehåll

Ta din e-handel över landsgränser med Facebook

Som e-handlare finns det en mängd fördelar med att utforska nya marknader. Delvis för att det finns mycket tillväxt att hämta men också för att det ökar din konkurrenskraft på den egna marknaden. Du kan skala upp din verksamhet och samtidigt öka din kunskap och kompetens. Och Facebook kan hjälpa dig.

Relevans har länge setts som någonting som är knutet till plats eller land. Visst finns lokal relevans kvar men idag är den framförallt personlig. De yngre generationerna är redan vana vid att handla från utlandet, de ser sig som världsmedborgare och de inspireras av förebilder från hela världen. Gemenskap eller ’community’ har inte längre några landsgränser.

  • Med globala plattformar som Facebook krävs inte heller lokala samarbeten. Det är samma verktyg som kan användas globalt, säger Johnas Liljegren, ansvarig för detaljhandel och e-handel i Sverige på Facebook.

I en rapport som publicerades av Svensk Digital Handel redan 2018 togs frågan kring import och export av e-handel upp. Rapporten visade att vi svenskar har en ojämn fördelning mellan export och import. Svenskarna importerade varor för över 13 miljarder svenska kronor, medan vi exporterade för 4-8 miljarder. Samma rapport visar också att den europeiska marknaden är redo för en ökad e-handel. Kundgrupper som tidigare inte varit mogna är det nu. Med hjälp av digitala plattformar som Facebook och Instagram får svenska e-handlare möjligheten att öka sin export och därmed växa snabbare.

Så lyckades Happy Socks växa internationellt

Ett företag som såg den möjligheten och etablerade sina produkter på över 30 nya marknader med hjälp av Facebook är Happy Socks. Det hela började med att de letade efter alternativ för att öka sin försäljning på outforskade marknader och samtidigt öka sin offline-försäljning, både via återförsäljare och i sina egna butiker.

Efter att ha arbetat med Facebook och Instagram-marknadsföring har Happy Socks lanserats på mer än 30 nya marknader och nått 115 miljoner personer under 2019.

  • Facebook-annonser har gjort det möjligt för oss att avsevärt öka vår räckvidd på mer än 30 nya marknader. Annonsplattformen har hjälpt oss att på ett effektivt sätt behålla relationen till våra nuvarande kunder men också att upptäcka relevanta och ofta nischade målgrupper globalt. Vi har ökat vår räckvidd och vi har gjort det på ett lönsamt sätt, säger Danielle Zhao, Facebook Advertising manager, Happy Socks.

Så kan du låsa upp nya marknader för din e-handel

Det tillhör Facebooks uppdrag att hjälpa handlare att bygga förmågan att effektivt driva försäljning på fler marknader. Det finns enorma skalfördelar men också kompetens- och insiktsfördelar med att driva e-handel i flera länder centraliserat från Sverige.

Här tipsar Johnas om vad du ska göra och tänka på om du vill expandera din e-handel utomlands:

  1. Det är viktigt att förstå att mobilen är central i allt man gör. Oavsett om det är där man säljer mest är det där kunderna får mest inspiration och gör mest research.
  2. Gör det till allas ansvar att minska friktion i alla led. Vår tolerans för friktion har minskat drastiskt. Vi förväntar oss att ha allt tillgängligt nu och det ska vara kort mellan inspiration och köp. Genom att lägga det ansvaret på alla skapar du bättre förutsättningar för att friktionen minskar.
  3. Gör dig upptäckbar. Om e-handel tidigare handlade om att vara sökbar för att utbudet var enormt så handlar det nu om att vara upptäckbar. Produkter ska kunna hitta rätt kunder precis som vi förväntar oss bra rekommendationer av Netflix eller Spotify. Vi vill som konsument allt oftare att någon ska berätta för oss vad vi tycker om när urvalet blivit så enormt stort. 67% i generation Z tycker att valen online är för många.
  4. Automatisera personalisering. Skall man kunna vara relevant för många i många marknader behöver man vara bra på automatisering. En reklamkampanj passar inte alla men man kan bygga reklamsystem som är det. Alla rekommendationer bygger på data så datakällor och signaler måste vara robusta. All inspiration sker i mobilen i ett nyhetsflöde där uppmärksamhet är en bristvara. Kreativitet är en superkraft som byggs med både ”art and science”.

Vill du ta del av fler Business Insights från Facebook? Då hittar du det här!