ANNONS

Talar ut om sina nya darkstores: "Även produkter från e-tailers"

Hans Skruvfors, vd på Foodora

"Tryckte på knappen lite tidigare".

ANNONS

Under förra veckan meddelade Foodora att de nu öppnar e-handel på riktigt, när de lanserade Foodora Market. Starten på vad som ska bli en dagligvarukedja tillägnad onlinebeställningar med blixtsnabba hemleveranser, alternativt hämta i butik. Nu berättar vd:n Hans Skruvfors om nya satsningen, som startar med en butik på Södermalm i Stockholms innerstad.

Bakgrunden är att vårt moderbolag, Delivery Hero, dragit igång konceptet med darkstores och leveranser på ner mot 15 minuter på flera andra marknader som Singapore, Mellanöstern och Turkiet och det har varit en succé. Och corona, utöver allt hemskt den fört med sig, har även snabbat på digitaliseringen, så vi tryckte på knappen lite tidigare än vad som var tanken, säger Hans Skruvfors till Ehandel.

Tanken är att satsningen först rullas ut i Stockholm, främst innanför tullarna, för att sedan tas vidare till övriga Sverige.

Borde inte konceptet vara än mer gångbart utanför stadskärnor, där folk kan ha större avstånd till matbutiker?

Vi har gjort en grundlig analys och tittat på massor av data och även om det finns ett enormt utbud och nära till allt så är det i stadskärnorna folk beställer som mest. Sen är det kanske lite hönan och ägget, skulle det finnas ett större restaurangutbud utanför stadskärnorna till exempel så skulle vi kanske ha ett rejält uppsving även där. Men vi kände att vi ville satsa på ett säkert kort, inledningsvis i alla fall.

Nu hoppas man att konceptet ska tas väl emot och förväntar sig att det ska bli en succé inom kort.

Det brukar ta någon månad innan kunderna börjar lära sig att handla på nya sätt, säger Hans Skruvfors.

"Annorlunda produkter"

Dagligvaror är dock inget nytt för Foodora, även om de kanske mest förknippas med leverans av restaurangmat. Man har till exempel anslutna butiker från ICA i sitt leveranserbjudande, men man är inte orolig för att konkurrera med dessa.

Nej, det finns plats för båda. Vi kommer att ha ett specifikt utbud och kanske testa även lite andra produkter från e-tailers som kan ha sina produkter i våra butiker. Där tror jag att vi kan hitta spännande samarbeten med lite annorlunda produkter jämfört med vanliga matbutiker.

Vad kan konsumenterna förvänta sig för prisbild hos er, jämfört med de traditionella dagligvarukedjorna?

Det blir ungefär vad kunderna är vana vid från matbutiker i innerstan. Det blir förstås inte stormarknadspriser, men jag vågar påstå att det blir väldigt konkurrenskraftigt, säger Hans Skruvfors.

Nils Lund
nils@ehandel.se