Tapp på 30% hos Partykungen: ”Vår bransch drabbas extra hårt”

Festfixarens tuffa utmaning.

Orderrekord och kraftiga försäljningsökningar - det är så vi är vana att se Partykungen. E-handlaren kunde till exempel nyligen berätta att Alla hjärtans dag drog upp försäljningen till det dubbla.

LÄS ÄVEN: CoolStuffs guldrosor gör succé - Partykungen dubblar säljet

Annons

"Mindre av allt som är partyrelaterat"

Men när coronaviruset slog till på allvar fick det direkt konsekvenser på lagret i Gävle.

Vår bransch drabbas extra hårt just nu på grund av att färre planerar fest, event och kalas när människor inte vill träffas. Just nu ser vi en nedgång med cirka 30 procent jämfört med samma period förra året, vilket ska jämföras med en tidigare uppgång fram till mitten av förra veckan på 25 procent. Det är en väsentlig nedgång med andra ord, säger Joel Svensson, vd på Partykungen.

När kunderna inte är i feststämning får det också följder angående vad som beställs.

Vi säljer mindre av allt som är partyrelaterat, som till exempel maskeradkläder, dekoration och dukning, och mer av sådant som lindrar tristess, till exempel sällskapsspel, godis och roliga prylar.

Partykungen har under de senaste dagarna fått en del frågor angående leverans till våra grannländer, från kunder som vill beställa därifrån. Några problem att leverera föreligger dock inte.

Än så länge har våra speditörer inte aviserat några förändringar i möjligheten att leverera.

Har skickat hem personal

För att hantera både risken för smitta och nedgången i order, har Partykungen skickat ut ett internt informationsmejl till alla på företaget. Där framgår det bland annat att en planerad afterwork fått ställas in och att det inte blir någon gemensam frukost på företaget den närmaste tiden. Tills vidare har också fraktsättet "Hämtorder", det vill säga att hämta paketet på Partykungens lager, dolts för kunderna. Detta för att minimera risken för att kunder tar med sig smittan till företagets anställda.

Har ni förändrat ert arbetssätt med anledning av viruset? 

Annons

Vi prioriterar nu vår personals hälsa och jobb i första hand. Vi har skickat hem den personal som har möjlighet att jobba hemifrån samt sett över våra städ- och hygienrutiner. Vi ser även över samtliga kostnadsposter med allt ifrån bemanning till inköp och marknadsföring. Vi försöker också att lyfta de produkter som trots allt säljer bra i Corona-tider.

LÄS ÄVEN: Partykungen spränger gränsen - passerar två miljoner order

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!