Tar farväl efter 8 år – “känns väldigt tryggt att lämna över”

Svensk Digital Handel tar första steget på nästa del av resan.

Efter en tids process kom i går det slutgiltiga beskedet. Branschorganisationen Svensk Digital Handel upplöses och Svensk Handel tar över de näringspolitiska frågorna helt. SDH:s övriga delar kommer att övertas av Svensk Handels dotterbolag Svensk Distanshandel, som dock byter namn till Svensk Digital Handel.

Förändringarna innebär att Freddy Sobin, som varit styrelseordförande för SDH sedan 2013, har valt att lämna sin roll. I en intervju med Ehandel ser han tillbaka på den fartfyllda tid som varit och berättar varför man gör de förändringar som nu står för dörren.

Annons

Freddy Sobin beskriver utvecklingen som en logisk följd av ett fördjupat samarbete. Han ser stora fördelar med att samordna organisationernas arbete.

Det är hög tid att vi slutar prata om e-handel och fysisk handel för för kunden spelar det ingen roll. För kunden är det bara handel och det gynnar både oss och konsumenten om vi istället pratar med en enad röst.

Vad är det som gör att det är rätt tid att gå samman just nu?

Vi har stärkt samarbetet betydligt den senaste tiden och SDH har kommit väldigt nära Svensk Handel, inte minst nu i samband med pandemin då många inom traditionell retail också har ökat sin digitala försäljning kraftigt. Så det är en naturlig utveckling.

D-Congress och Trygg E-handel

Svensk Digital Handel har sina rötter i Svenska Postorderföreningen, som startades i Borås på 70-talet. Föreningen utvecklades, bytte namn och växte stadigt i takt med att distanshandeln blev digital.

De senaste åren har föreningen kanske framför allt gjort sig känd för konferensen D-Congress, som 2019 (det vill säga det sista året innan pandemin) lockade uppemot 2 500 deltagare, och Trygg E-handel - märket som i dag är uppe i 670 certifierade e-handlare, enligt den egna hemsidan.

Trygg E-handel togs från början över från Pricerunner, som grundade märkningen 2008. En tid då många uppfattade e-handel som otryggt, något man såg ett behov av att förändra.

Så man kan ju ifrågasätta om det är lika viktigt i dag. Samtidigt så finns det många andra märkningar och och då tror jag att det kan finnas en stark nytta med ett märke som konsumenterna känner igen. Det är tydligt med en svensk märkning och det har hög legitimitet, bland annat eftersom det inte drivs kommersiellt.

Annons

Utöver att skapa mötesplatser i form av D-Congress och andra evenemang och att driva och utveckla Trygg E-handel, har SDH arbetat med näringspolitisk påverkan både inom Sverige och ute i Europa. Freddy Sobin berättar att allt fler viktiga frågor för e-handeln avgörs i EU och nämner GDPR och geoblocking som exempel.

"Förlegat med två kanaler"

Utåt sett har det dock ofta varit moderorganisationen Svensk Handel, med nästan tio gånger så stor personalstyrka och representanter på plats i Bryssel, som har agerat talespersoner.

Vi har mer fungerat som spjutspetskompetens i de digitala frågorna men vi har inte haft alls samma kraft som Svensk Handel. Och det beror ju på att de har helt andra resurser. Vår kompetens har mer flödat in i deras arbete, kan man säga.

Nu känner vi att det har gått så pass långt att vi kan göra allt ihop och sluta prata med två röster. Det är som sagt förlegat med två kanaler och därför fullbordar vi det här samarbetet som också har stärkts under året.

När Freddy Sobin nu lämnar ordförandeposten i SDH kommer hans stol att övertas av Malin Winbom, som också är COO inom Svensk Handel. Han hyllar ledningen och styrelsen på SDH, som han menar är väl rustad för att driva e-handelns viktiga utveckling vidare.

Det är ett nytt kapitel med det här samgåendet och jag ser på det med stor tillförsikt. Jag känner ett stort förtroende och ett lugn för att det här kommer att bli jättebra och då känns det väldigt tryggt att lämna över.

Annons