Brandback gör det möjligt för kunder att se ett uppskattat andrahandsvärde på en produkt redan vid köptillfället och förenklar processen att sälja vidare varan i framtiden. Detta skapar enligt bolaget incitament som ökar konverteringen och stärker kundlojaliteten.
Den svenska kopplingen har varit central för bolagets intåg på den nordiska marknaden. Tidigare i år lanserade Brandback en "Re-commerce Marketplace" tillsammans med det svenska väskföretaget Sandqvist, ett projekt som beskrivs som mycket framgångsrikt.
Med Brandback skapar vi nya möjligheter att interagera med våra kunder, samtidigt som vi bygger en mer hållbar och lönsam affär. Detta är ett naturligt steg i vår utveckling som varumärke och företag, säger Caroline Lind, vd på Sandqvist, i en kommentar.
En av personerna som arbetat med att etablera Brandback i Norden är den svenske rådgivaren och investeraren Andreas Koschnike. Han har varit med sedan starten förra året för att ge råd kring produktstrategi och marknadsanpassning.
Jag har valt att gå in med mer pengar i denna andra runda via mitt bolag ACCEXE, då jag ser stor fortsatt potential. Många bolag satsar nu på mer cirkulära affärsmodeller som dessutom visar sig vara mycket lönsamma, säger Andreas Koschnike till Ehandel.se.
Enligt data som Brandback hänvisar till har online-andrahandsmarknaden inom mode vuxit med över 43 procent årligen de senaste fem åren.
Vi bygger infrastrukturen för en mer hållbar och lönsam detaljhandel. Med Brandback blir varje köp en tillgång, vilket stärker både konsumenter och varumärken, säger Chris Kilin, medgrundare och vd för Brandback.
Den nya finansieringen på 7,4 miljoner dollar kommer från en kombinerad för-sådd- och såddrunda. Förutom Earlybird deltog befintliga ägaren 9900 Capital samt flera tunga namn från detaljhandeln, inklusive medlemmar från Benetton- och Henkel-familjerna, en styrelseledamot från Printemps och tidigare chefer från Adidas, Hugo Boss och Puma.
Kapitalet ska användas för att expandera bolagets sälj- och utvecklingsteam, vidareutveckla AI-kapaciteten och ansluta fler globala varumärken till plattformen.