Anstormningen av köpsugna entusiaster blev för mycket för e-handlarens system. Trots att lagersaldot i praktiken var noll, fortsatte webbplatsen att acceptera beställningar. Resultatet: en flod av order och orderbekräftelser som i vissa fall dröjde upp till tolv timmar att nå kunderna.
Affärsmässig huvudvärk för Komplett
I en kommentar till Sweclockers medger Komplett att "tekniska fel påverkade lagerstatus, orderbekräftelser och priser på vissa varor". Företaget kommer att hedra det felaktiga priset för de ytterst få exemplar som faktiskt fanns i lager, men den överväldigande majoriteten av de närmare tusen inkomna beställningarna kommer att makuleras.
Tyvärr kommer de flesta inte att få sin vara. Anledningen är att vi fick ett extremt stort antal beställningar på den här produkten och vi har redan problem med att få tag på tillräckligt med kort, skriver Komplett.
Kostnaden för misstaget sträcker sig längre än bara den administrativa bördan att hantera felaktiga ordrar. Varje annullerad order representerar också en besviken kund. Företaget betonar att det hela var ett "internt misstag" och ber uppriktigt om ursäkt.
Händelsen illustrerar de utmaningar som återförsäljare står inför med extremt eftertraktade produkter i segment med begränsad tillgång, där prisförändringar kan skapa enorm efterfrågan.