Telekomrävens nya projekt: Hyra ut begagnade mobiler

20 miljoner mobiler ligger i svenska byrålådor. Nu vill Refurbly hyra ut dem i en unik satsning. Elon Business sköter logistiken. – Vi vill skapa ett problemfritt mobilägande, säger Nicklas Stuxgren.

Under många år basade han över Telia-ägda operatören Halebop, som riktar sig till yngre personer med en nytänkande livsstil. Där ledde Stuxgren branschens öppning för återbruk.

Läs mer: Så fungerar e-handelslogistik

- Vi var den första operatören som började sälja begagnat och jag märkte att det fanns ett stort intresse för återanvändning och hållbarhet. Sedan började många aktörer följa efter och nu är begagnade mobiler en självklarhet.

Han observerade dock att det fanns obesvarade frågor i marknaden: Vem garanterar att batteriet och övrig teknik är fortsatt okay på en använd mobil? Vad händer om den plötsligt slutar fungera? Hur vet den som överlåter mobiltelefonen att all data verkligen är raderad? Vad händer om man vill uppgradera till en begagnad mobil, fast av nyare modell?

Allt detta löser Refurbly, med bas i Örebro, där Stuxgren numera är CCO (kommersiellt ansvarig). Bolagets svar på branschens utmaningar blev att ta fram ett nytt erbjudande: Hyr din begagnade mobil. Försäkrad och utrustad med skal och skärmskydd. Efter 12 månader kan du lämna in den igen och eventuellt byta till en annan modell. Om något händer under tiden är det bara att skicka in telefonen för byte.

– Vi lanserade  i höstas och jag kan säga att intresset är jättestort. Att leasa och hyra är en megatrend. På företagsmarknaden har man jobbat så länge. Nu kan privatpersonerna få samma flexibilitet.

Refurbly är i stort sett ensamma om hyrlösningen och bolaget finkalibrerar erbjudandet för varje månad som går. En av de första åtgärderna Stuxgren gjorde var att anlita Elon Business och dess 3PL-lager i Kalmar för logistiken.

- Som ett tillväxtföretag måste man ställa sig frågan: Vad ska vi vara Zlatan på? Är det logistik? Nej, vi ska vara Zlatan på att tjänstifiera ägandet av en mobiltelefon. Enklare för kunden, bättre för miljön och plånboken.

Vilka är fördelarna med just Elon Business?

- Tryggheten är en fördel. De är en stor aktör och ingår i Elon Group. De har ett eget lager med erfaren personal. Dessutom känner jag till deras sätt att arbeta sedan många år. Jag vet att jag varje eftermiddag får en tydlig sammanställning över vad som skickats till våra kunder. Och jag vet att de är snabba på att lösa eventuella problem som uppstår, säger Nicklas Stuxgren.

- En annan fördel är kundunika anpassningar. Om vi skickar ut en telefon via exempelvis en operatörspartner, då ska det vara en annan låda med andra loggor på. Det löser Elon Business-gänget i Kalmar. Vi har också exempel där skärmskydd ska monteras på åt kunderna.

Refurbly använder Shopify som CMS för sin e-handel. Enligt Stuxgren var det en enkel match att koppla ihop detta med de system som finns hos Elon Business för att hantera logistiken.

Vad är nästa steg för Refurbly? 

- Efter Sverige ska vi ut i Norden. Vi vill erbjuda samma tjänst i våra grannländer. Där finns samma behov.

Läs mer: Så fungerar e-handelslogistik