Search
Close this search box.
ANNONS

Temu anmäls av Sveriges konsumenter: "Potentiellt livsfarligt"

Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Klarar inte ens att uppfylla de mest grundläggande skyldigheterna".

ANNONS

Hela 17 europeiska konsumentorganisationer, bland dessa Sveriges konsumenter, har ställt in siktet på Temu och anmält dem för brott mot EU-lagen DSA.

Organisationerna menar att den kinesiska e-handelsjätten brister på flera punkter, men har framför allt riktat in sig på tre stycken: Brister i spårbarhet som gör det svårt att reklamera, vilseledande produktrekommendationer och plattformens aktivitet på Tiktok, som har en ung publik.

Det är bland annat svårt att spåra säljarna på plattformen. Dessutom är det otydligt vad som ligger bakom Temus rekommendationer. Vi hade gärna sett att lagstiftningen varit tuffare mot den här typen av plattformar, men nu märker vi att Temu inte ens klarar att uppfylla de mest grundläggande skyldigheterna, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.

Enligt konsumentorganisationen blir deras konsumentvägledare återkommande kontaktade av missnöjda Temu-kunder. Och många orkar inte gå vidare med reklamationer, då det rör sig om små summor.

Vi har en period av enorma prisökningar bakom oss där många konsumenter tvingats vända på varenda krona för att få vardagen att gå ihop eller ens kunna bo kvar i hemmet. Vi tänker inte acceptera att den här typen av företag nu kombinerar lockpriser med ett totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd. Det är potentiellt livsfarligt och blir långt dyrare i längden, säger Johanna Hållén.

I Sverige är det Post- och telestyrelsen som kommer att hantera anmälan mot Temu.

Den kinesiska e-handelsplattformen har också svarat på anmälan, vilket du kan läsa om här nedan.

LÄS ÄVEN: Temu svarar på anmälan: "Tar det på allvar"

Dela artikeln: