Temu missar målet? – trots tiotals miljarder på marknadsföring

70 miljoner aktiva användare i USA.

Vi har följt Temus framfart i Sverige där vi konstaterat att de nått över 100 000 besökare och att de är hyperaggressiva när det kommer till onlinemarknadsföringen.

Det visar sig dock att Temu är minst lika aggressiva även på andra marknader. Enligt nyhetssajten Pymnts, som hänvisar till en färsk rapport från Financial Times, så spenderade Temu 3 miljarder dollar, över 30 miljarder kronor, på annonsering i USA förra året. En summa som ska sätta Temu i en grupp av de absolut största online-annonsörerna i landet.

Annons

LÄS ÄVEN: Vi testade svenska Temu – så här gick det

Enligt uppgifterna ska Temu dock “endast” fångat upp 1 procent av den amerikanska e-handelsmarknaden. Vad man menar med endast är att Temu skjuter brett och inte konverterar speciellt bra, de kunde alltså eventuellt tagit mer av kakan. Något det även spekulerats om här i Sverige. Vi har tidigare rapporterat om hur till exempel annonserna ofta är slarvigt utformade.

Temu själva rapporterar dock att de nu har 70 miljoner månatliga aktiva användare i USA, vilket ju inte låter dåligt för en ny aktör.

Enligt uppgifterna ska Temu nu försöka anpassa sitt erbjudande lite bättre till de olika marknaderna. Vilket förstås kan handla om annonseringen som tidigare varit ganska generell. Ett annat stort område som den kinesiska e-handlaren sägs jobba med är leveranserna, där man förstås blir slagna på fingrarna av aktörer som exempelvis Amazon. Temu vill helt enkelt snabba på leveranserna ut till kund.

Annons