ANNONS

Temu och Shein drar i nödbromsen – lämnar fältet fritt inför jul

Karl Lindberg ser en öppning för svenska e-handlare
Jättarna drar ner efter aggressiva hösten.

De kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein har länge haft en omfattande närvaro i sökresultaten, vilket drivit upp klickpriserna för svenska handlare. Nu visar färsk data att båda aktörerna kraftigt minskat sin synlighet på Google Ads under december.

ANNONS

Konkurrensen om annonsutrymmet på Google har varit påtaglig för svenska e-handlare, där Temu och Shein under året stått för en stor andel av visningarna. Enligt data från Adrelevance har dock trenden vänt under ingången till julhandeln.

Kraftigt minskad visningsandel

Statistiken visar att Temu, som under hösten låg på en visningsandel runt 70–75 procent i "Shopping Impression Share", inledde en nedtrappning i början av november. I december har kurvan fortsatt nedåt och ligger nu kring 25–30 procent.

Mönstret är liknande för Shein. Från nivåer på över 45 procent under hösten, inleddes en nedgång runt den 17 november. Enligt den senaste mätningen för december ligger visningsandelen nu på drygt 10 procent.

Leveranstiderna en sannolik orsak

Enligt analysen är den troliga förklaringen till strategiskiftet de långa leveranstiderna, vilket gör det svårt för plattformarna att garantera leverans innan julafton.

En kontroll på Temus svenska sajt visar i nuläget leveransintervall som sträcker sig mellan den 21 december och 7 januari. Även Shein anger leveranstider på 8–12 arbetsdagar, vilket innebär en risk att varorna inte hinner fram i tid till högtiden. Att annonsera mot kunder som söker julklappar med dessa förutsättningar riskerar att leda till låg konvertering.

Öppning för svenska handlare

Den minskade aktiviteten från de internationella jättarna innebär en förändrad marknadsdynamik efter en period av höga klickpriser, inte minst under Black Week.

För svenska e-handlare som har lager i Sverige och kan garantera leverans innan julafton skapar detta en konkurrensfördel.

Karl Lindberg på Adrelevance menar att tydlig kommunikation kring sista beställningsdatum och garanterade leveranser nu blir en central faktor för att ta vara på det utrymme som frigjorts i sökresultaten.

För de som kan garantera leverans innan jul så bör det synas tydligt i all kommunikation nu närmaste tiden fram till sista möjliga beställningsdatum. Det kommer vara en rejäl konverteringshöjare, säger han.

LÄS ÄVEN: Julklappar från Temu och Shein: "Raka motsatsen till omtanke"

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se