Tidningsdistributör växlar upp satsning på e-handelsleveranser

Mer än dubblar paketytan - siktar på 50 000 leveranser dagligen.

Tidningsdistributören Premo, som ägs av Bonnier och Schibsted, har satsat allt mer på e-handelsleveranser de senaste åren. Sedan i april 2022 är Premo delägare i Early Bird och man levererar varor åt e-handelsbolag som Apotea. Nu skalar Premo upp sin satsning på e-handelsleveranser ytterligare, rapporterar Fastighetsvärlden.

Premo har tecknat ett avtal om att hyra ytterligare 2 000 kvadratmeter i fastigheten i Akalla där man idag har sitt datacenter, tryckeri, lager och kontor. Därmed kommer Premo att hyra totalt cirka 3 000 kvadratmeter under de närmaste tio åren.

Annons

Målet är att få en synergieffekt med vårt systerbolag inom printing. När de minskar, förhoppningsvis inte så snabbt, så ser vi allt fler synergier, säger Christopher Wark, produktionschef på Premo.

Dubbla antalet leveranser

Premo använder redan i dag existerande ytor för att distribuera e-handelsvaror men nu utökar man alltså den ytan betydligt. Distributören har cirka 1 100 tidningsbud som delar ut tidningar, magasin, paket och hämtar returer hos två miljoner stockholmare sju dagar i veckan.

I dag har Premo kapacitet att distribuera cirka 20-25 000 paket om dagen men målet är att utöka den siffran till minst 50 000. Man har tidigare även tecknat ett avtal med Inside The Box. Ett samarbete som gör det möjligt för villaägare att sätta ett smart lås på sin postlåda så att tidningsbuden kan hämta och leverera paket direkt i lådan.

Annons