Användardata lagras inte som Tiktok har sagt.
Tiktok har som bekant problem med varumärket både här i Europa och i USA. I USA har en lång rad delstater redan förbjudit appen i offentliganställdas mobiler och för någon månad sedan blev Montana första delstat ut att rösta igenom ett totalförbud mot appen - även för privatpersoner.
Anledningen är förstås (åtminstone officiellt) en oro för att den kinesiska regimen skulle kunna spionera på användare via appen. Tiktok själva har sagt att de absolut inte gör det. Under ett förhör i den amerikanska kongressen tidigare i år sa Tiktoks vd Shou Zi Chew att all amerikansk användardata lagras på servrar i USA eller i Singapore, där Tiktok har sitt huvudkontor.
Känslig personinformation lagras i Kina
Men när Forbes började gräva i det här så visade det sig att viss användardata lagras i Kina. Dessutom rätt känsliga personuppgifter. Det handlar om saker som personnummer (eller motsvarande) och deklarations-ID:n för plattformens största stjärnor. Information som Tiktok behöver för att kunna betala ut pengarna som dessa användare drar in via Tiktok.
Två amerikanska senatorer skrev då ett brev till Tiktok där de krävde svar på hur det ligger till med det här. Nu har Tiktok svarat och bekräftar i stort Forbes uppgifter. Och att de därmed alltså ljög för amerikanska kongressen.
Men Tiktok säger samtidigt att de inte alls ljög i utfrågningen. För utfrågningen handlade om användare, inte kreatörer.
Vi fick frågor om, och vårt vittnesmål fokuserade på, den skyddade användardatan som samlas in i appen - inte kreatörsdata, säger Tiktok i sitt svar.
Användare eller kreatörer?
Tiktok skiljer alltså på ”användare” och ”kreatörer”. I det sistnämnda fallet anser Tiktok att det handlar om affärsmässig information som användarna frivilligt har lämnat ifrån sig för att kunna genomföra transaktioner. Alltså inte sådant samlas in via appen, baserat på vad användare gör.
Det är nog bara Tiktok som tycker att det är en självklar distinktion. Särskilt när det handlar om känsliga personuppgifter kopplade till stora Tiktok-profiler.
Tiktok försöker sig alltså på något slags juridiskt hårklyveri. Det kanske hade varit relevant i en rättegång, men här är målgruppen politiker i USA. Vad dessa politiker nu hör är att Tiktok inte bara ljög under ed för den amerikanska kongressen utan att de dessutom försöker slingra sig undan genom en krystad teknikalitet.
Det är sannolikt inte en strategi som lär vara särskilt framgångsrik i Tiktoks kamp för att undvika ett totalt förbud i hela USA.