TikTok med en miljard användare börjar med e-handel

Steg ett avklarat.

Redan i augusti fick vi den första indikationen på att TikTok var på väg mot e-handel. Detta då det sociala nätverket inledde samarbeten med stora detaljhandlare, som exempelvis Kroger i USA. Även om det i grunden handlade om handel så var dessa samarbeten mer av varumärkesbyggande karaktär.

LÄS ÄVEN: Sociala medier-stjärnan TikTok testar e-handel via hashtags

Annons
Annons

Nu har vi dock fått det första beviset på att TikTok faktiskt vill sälja saker direkt i det sociala nätverket. Funktionen som omskrivits av flera medier uppdagades av Fabian Bern, grundare av den kinesiska startupen Uplab.

Det Fabian hittade var en länk, och inte vilken länk som helst, utan en till Amazon. Det visar sig att TikTok infört möjligheten, för vissa profiler, att lägga till en “köpbar”-länk direkt i sina videoinlägg. Och tanken bakom är ingen hemlighet då länken sedan pryds med en liten kundvagn i själva inlägget.

Söta Halloween-hundar

Profilen i fråga som angavs som exempel är @huxleythepandapuppy som innehåller söta videos på en hund som liknar en panda. Hunden i fråga är en maskot åt företaget Pandaloon som tillverkar maskeradkläder till hundar.

Huxley The Panda Puppy valde den 20 oktober att lägga ut en kort videosnutt, innehållandes utklädda hundar, med en länk till Amazon. En länk som förstås innehåller maskeradkläder till hundar och man tas till den utan några mellansteg, då TikTok annars gärna varnar för externa länkar.

Inlägget med den spännande länken

Även om vissa medier påpekar att man är kvar i appen så är det likt andras lösningar så att webbsidan öppnas inuti appen. Den faktiska e-handeln sker därmed utanför TikTok. Nästan alla sociala nätverk tar dock detta första steg, där det sedan leder till en allt tajtare integration med e-handeln. Där slutdestinationen kan vara en helt egen e-handelskassa, som till exempel Instagram har lanserat.

Det kinesiska företaget bakom TikTok, ByteDance, har enligt egen utsago 1,5 miljarder aktiva användare sedan juli i år. Detta inkluderar företagets alla appar, där TikTok dock lär vara störst. Enligt de senaste mätningarna så har bara TikTok-appen passerat 1,5 miljarder nedladdning via Google Play och App Store.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!