TikTok uttalar sig efter Sverige-lanseringen: “Vi växer explosivt”

"Fantastiskt att e-handlare bygger sin verksamhet organiskt hos oss".

Häromveckan så meddelade TikTok att de kommit till Sverige. Det sociala nätverket hade slagit upp ett kontor i Stockholm och var nu redo att hjälpa företag att nå ut i det sociala nätverket. Man stack inte under stol med att det handlade om en stor satsning på att ta en del av annonskakan i Norden.

LÄS ÄVEN: TikTok öppnar i Sverige: “Vi har fantastiska kreatörer”

Annons

Vi vände oss till TikTok för att få lite mer information kring den svenska satsningen. Det första vi frågade var förstås om de kunde delge någon form av specifika Sverige-siffror.

Som många av våra branschkollegor kan vi inte gå in på dessa siffror. Men jag kan säga att vi växer explosivt. På TikTok finns alla möjliga personer, från seniorer till tvåbarnsmammor som jag själv, och naturligtvis unga människor. I Europa har vi mer än 100 miljoner användare, säger Liv Sandberg, Managing Director på TikTok i Norden, till Ehandel.

Kan ni säga något om i vilken utsträckning svenska företag annonserar på er plattform?

Vi svenskar är internationellt kända för utmärkt reklam och jag är säker på att vi snart kommer att se världsklassinnehåll på TikTok, också från nordiska annonsörer. På vårt lanseringsevenemang förra onsdagen deltog hundratals annonsörer och vi är överväldigade av den responsen vi har fått. Vi är väldigt glada att så många företag vill skapa TikToks istället för traditionella annonser, säger Liv Sandberg.

Kan ni säga något om specifikt svenska e-handlare och er plattform? Några referenser på framgångsrika annonscase?

Jag kan säga att intresset för TikTok verkar ha exploderat de senaste åren, och det kommer förhoppningsvis att öka ännu mer. Vi är öppna för samarbeten och välkomnar e-handlare att vara med. Ett framgångsrikt case är när vi i slutet av februari ingick ett samarbete med Shopify i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien för att hjälpa europeiska Shopify-handlare att skapa och köra annonskampanjer direkt mot det engagerade TikTok-samhället.

Vi frågade även Liv Sandberg hur TikTok ser på att många företag driver upp sin verksamhet helt organiskt i det sociala nätverket. Det vill säga utan att betala för någon annonsering.

Vi älskar kreativa människor och inspirerande företag och kommer alltid att uppmuntra kreativitet och välkomnar varmt varumärken, företag och annonsörer att gå med på TikTok. Det är fantastiskt att e-handlare bygger sin verksamhet organiskt hos oss, och om de vill utforska fler lösningar när det gäller att nå ut till sin publik så är de välkomna att göra det med oss. En av huvuduppgifterna för vårt svenska team är att stödja kunder i utvecklingen av deras närvaro och marknadsföring på TikTok.

Annons

Annons