Tradera flyger på hållbarhetsvågen – planerar stordåd under 2020

Siktar in sig på handlare som vill bli mer cirkulära.

I år väntas tio miljoner varor säljas via Traderas plattform, en verksamhet som i sin tur väntas omsätta två miljarder kronor. Den senaste tidens uppsving för hållbarhet och cirkulära affärsmodeller har gett företaget vind i seglen men det var inte så länge sedan som verkligheten såg helt annorlunda ut.

När den nuvarande vd:n Stefan Öberg tillträdde sin tjänst i mitten av 2013, kom han till ett bolag som “var på fallrepet”, som han beskriver tillståndet nu i efterhand. Även 2014 levererades ett svagt resultat, och det stod klart för företaget att det var dags för ett omtag. Lösningen på problemet blev att gå tillbaka till Traderas kärnverksamhet, nämligen unika saker eller fynd, med särskilt fokus på återbruksmarknaden och försäljning privatpersoner emellan. Några år tidigare hade Tradera istället rört sig mot mer klassisk e-handel, eller “standardvaror till standardpriser”, som Stefan Öberg uttrycker det.

Annons

Platsen svämmade över av nya saker som man lika gärna bättre kunde köpa på andra ställen. Det var inte det köparna kom till Tradera för.

Hittade sin gamla identitet

Sagt och gjort. För att hitta tillbaka till sig själva, och till kunderna för den delen, avslutade Tradera samarbeten med en rad stora aktörer. Stefan Öberg nämner Stadium, Lindex och Webhallen som exempel på bolag som vid tidpunkten sålde sina varor hos Tradera, enligt en marknadsplatsmodell.

Ofta var det ju bättre att handla på butikens egna sida, där man kunde få fördelar som fri frakt och fri retur, vilket man kanske inte fick hos Tradera.

Om jag får gissa så var nog tanken att bli som Amazon eller som Ebay har blivit. Men det är väldigt svårt att göra så och samtidigt behålla identiteten.

När Tradera inledde sin förändring under 2014 tappade bolaget inledningsvis i omsättning, men när identiteten väl var på plats igen kom köparna tillbaka. Tradera hade åter blivit en plats för “inspirational shopping”, snarare än en plats för behovsstyrda inköp.

Stängde 750 butiker 2019

Efter att Tradera hade sagt tack och hej till de större handelsaktörerna blev det under 2019 dags att ta nästa stora steg mot en tydligare profil. Då sades en rad mindre handlare, som sålde nya varor i stil med mobilskal, upp från sajten.

Vi vill hellre se butiker som säljer varor som är egenproducerade eller unika på något sätt. Det kan också handla om begagnade saker, säger Stefan och berättar att det finns aktörer som åker runt på loppisar och köper på sig saker som de sedan säljer vidare på Tradera, vilket bolaget menar är helt i sin ordning.

Sammanlagt stängde Tradera ner 750 butiker under 2019, och enligt Traderas vd säger företaget dagligen nej till butiker som vill sälja på plattformen. Trots detta finns det fortfarande ett par tusen butiker som säljer sina varor via Tradera.

Annons

Generellt när det gäller e-handel så tror jag att det är viktigt att ha något unikt. Det är få som kan vara allt för alla. Man behöver ha en egen identitet.

Är det främst att det är unika varor eller att det är låga priser som lockar era kunder?

Jag skulle säga att det är 50-50 i drivkraften mellan unika saker och låga priser. Inom exempelvis kläder är det många som vill köpa fina saker billigare. Inom andra kategorier kan det vara annorlunda, till exempel att man är ute efter en speciell kamera.

Sen märker vi mer och mer att man handlar för att det är återbrukade saker. Det har pratats länge om flygskam och att man gärna ska äta vegetariskt för klimatets skull, och nu kommer det här beteendet även inom konsumtion. Vi ser att en del har som nyårslöfte att inte handla nya saker, eller åtminstone att inte handla så mycket nytt. Så det tredje, det vill säga medvetna val, kommer stort nu.

"Har aldrig varit större"

Sedan det återvunna plagget utsågs till Årets Julklapp 2018, har intresset för hållbarhet fullkomligt skjutit i höjden. Men det är flera aktörer som slåss om kakan.

Både Tradera och branschkollegan Blocket, som för övrigt båda har passerat sina 20-årsdagar, riktar in sig på försäljning av begagnade varor. Stefan Öberg menar dock att bolagen skiljer sig en hel del åt, både i form av sajternas utformning och i vilka varor de säljer.

På frågan om vem som är Traderas största konkurrent blir svaret därmed inte Blocket, utan Facebook.

Där finns det grupper för det mesta. Lokala köp- och säljgrupper som slår mot Blocket och intressegrupper som mer slår mot oss.

Men vi har aldrig varit större och aldrig växt fortare trots Facebook, så det är ett tecken på att det finns en stor potential. Den cirkulära försäljningen står bara för en liten del av alla transaktioner som sker online men återbruk växer mycket fortare än nyproduktion och det kan det göra i många år till.

"Finns stort utrymme"

Enligt Stefan Öberg har det nyvunna intresset för återbruk lett till att även attityderna mot dem som handlar secondhand förändrats. Om det tidigare var lite pinsamt att köpa begagnade varor så ses det numera som “det smarta valet”.

Vi har sagt att vi har som mission att driva på utvecklingen mot en mer hållbar konsumtion. Det cirkulära kommer aldrig att stå för 100 procent och kanske inte heller den större delen, men vi är fullt övertygade om att det finns ett stort utrymme för cirkulär konsumtion att växa.

Framöver planerar Tradera bland annat att hjälpa traditionella handelsföretag att bli mer cirkulära. Secondhand-sajten har inspirerats av USA där exempelvis modeföretag tagit hjälp av externa bolag för att samla in begagnade plagg för att sedan kunna sälja dem igen. De kunder som lämnar in plagg till ändamålet ersätts med presentkort eller motsvarande i den nya butiken.

Lanserar ny tjänst i år

Tradera tänker sig att de skulle kunna sköta andrahandsförsäljningen av bolagens produkter, och dessutom bistå med att tvätta och laga varorna innan de säljs för andra gången.

Där tror vi att vi kan lösa ett problem för stora spelare. Vi kan bli försäljningskanalen, det är en grej vi verkligen tror på.

När kan det här bli verklighet? Har ni märkt av något intresse bland bolagen?

Ja absolut, det finns ett intresse. Så säkert redan i år.

Stefan Öberg menar att intresset för hållbarhet har vuxit sig enormt inte bara bland företag och konsumenter, utan också bland politiker som strävar mot att nå uppsatta klimatmål.

Vi ser ett momentum på många håll. Det är en väldigt intressant bransch att vara i just nu.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!