Trender inom digital marknadsföring – nu och i framtiden

E-handeln är på framfart! Vi lever här och nu i en digital era som bara fortsätter expandera och utvecklas för varje dag som går. Nya lösningar och tekniker dyker ständigt upp, varumärken konkurrerar med varandra på ett globalt plan samtidigt som konsumenter blir allt mer medvetna och förväntar sig en skräddarsydd shoppingupplevelse. E-handeln går i sin tur hand i hand med digital marknadsföring, och om man vill hävda sig bland konkurrenterna är det oerhört viktigt att rida på trenderna som råder.

I vår e-bok Key trends in e-commerce and digital marketing for 2022–2025: How to create impactful ad campaigns får du ta del av pålitliga prognoser från några av Europas ledande marknadsbyråer som Havas, Wink, Bluebird och Artefact. Hur kommer trenderna inom e-handel och digital marknadsföring utvecklas de närmaste tre åren? Låt oss ta en tjuvtitt på vad experterna har att säga!

Ladda ner vår e-bok här för att ta del av samtliga expertutlåtanden.

Smart Bidding – ett koncept som inom kort är helt automatiserat

Syftet med Smart Bidding är att optimera olika kampanjer utifrån en angiven budget och med särskilda mål i åtanke. Det kan till exempel handla om att öka antalet konverteringar, få fler besökare eller helt enkelt öka varumärkets synlighet. Andrew Lolk – grundare av den ledande nordiska marknadsbyrån SavvyRevenue – uttrycker sina teorier om Smart Bidding i vår e-bok: “Jag anser att den bästa metoden är att lära sig hur man optimerar Smart Bidding. Inom inte alltför lång tid kommer vi inte längre hålla på med manuell budgivning som vi gör idag.”

Manuell budgivning förväntas med andra ord dö ut inom en ganska snar framtid. Det betyder att du med stor omsorg behöver sätta upp och optimera kampanjerna utifrån företagets mål och förutsättningar, men också att de flesta processer sköts helt automatiskt när kampanjerna väl är igång. Träffsäkert och effektivt!

Personalisering fortsätter spela en avgörande roll

Personalisering inom digital marknadsföring har varit på kartan länge, och det kommer vara precis lika aktuellt år 2025. Det finns en hel del statistik som visar svart på vitt att många kunder gärna vänder sig någon annanstans när kontakten inte är tillräckligt personlig. Personalisering får kunderna att känna sig både hörda och sedda, vilket ökar chanserna till en framgångsrik konverteringsgrad.

I vår e-bok får du ta del av flera expertutlåtanden när det gäller personalisering inom digital marknadsföring de kommande tre åren. Antonio Alvarez – DCO Specialist på marknadsbyrån Havas – berättar till exempel att: “genom användarens lokalisering och interaktioner kan vi få en effektiv low-funnel, där vi kan personalisera och promota en produkt eller tjänst med hög konverteringsgrad – och även locka nya användare som inte är redo att konvertera riktigt än.” 

Gör verksamheten redo för 2025

För att din verksamhet ska kunna ligga steget före och på så vis gå en ljus framtid till mötes har vi samlat ihop exklusiva utlåtanden från experter inom digital marknadsföring i e-boken Key trends in e-commerce and digital marketing for 2022–2025: How to create impactful ad campaigns. Här kan du läsa ännu fler prognoser och få smarta tips på hur du kan göra ditt företag redo för 2025.

Ladda ner vår e-bok här för att ta del av samtliga expertutlåtanden.