Tretti fuskar med priserna enligt Konsumentverket

Nätbutiken Tretti har blivit varnade av Konsumentverket för att de fifflar med priserna. Det är SvD som rapporterar hur kunder blivit arga då de insett att Trettis överstrukna priser inte varit ordinarie utan leverantörens listpriser.

”Konsumentverket/KO har observerat att det frekvent förekommer marknadsföring med överstrukna priser i svart och prisangivelse i rosa på webbplatsen. Konsumentverket/KO vill att Tretti AB styrker att de överstrukna priserna som tillämpas på webbplatsen avser bolagets ordinarie priser. Är de överstrukna priserna rekommenderat pris från tillverkare är marknadsföringen otillbörlig.”

Annons

Paul Fischbein som är ny VD för CDON Group och grundare av Tretti har följande kommentar:

– Det är jättetråkigt om kunder känner sig lurade. Det är bara för oss att omgående rätta till det. Självklart borde vi ha skrivit i annonserna att det är tillverkarens rekommenderade pris vi har strukit över. De här rekommenderade priserna är det enda vi kan förhålla oss till för vi har inga ordinarie priser eller reapriser, säger Paul.

SvD frågar Paul varför de har röda priser om det inte är reapriser. Han säger då att de inte är röda utan rosa och att det är för att sajten heter "vita varor till röda priser" vilket den gjort sedan 2004.

Detta prisfiffel har även gett upphov till en het debatt i vårt forum kring prissättning och vad man får och inte får göra.

Tretti lovar nu ändring och skall enligt SvD rätta sig efter Konsumentverkets kritik.

 

Källa: svd

Annons
Annons