Tretti går omni: “Målsättningen är ett rikstäckande butiksnät”

Börjar med en flaggskeppsbutik.

I augusti berättade WhiteAway, som 2016 köpte upp den svenska e-handlaren och vitvarubutiken Tretti, att det var dags att kika på fysiska butiker, i Sverige. Detta under varumärket Tretti.

LÄS ÄVEN: WhiteAway: Finns potential för över 100 Tretti-butiker i Sverige

Annons
Annons

Då meddelade WhiteAway, som redan bedriver fysiska butiker i Danmark, att det kunde bli aktuellt med fysiska butiker i Sverige redan i år. Nu står det klart att så inte blir fallet.

WhiteAway kommer dock att öppna en svensk butik under varumärket Tretti i början av januari 2020. Det kommer att bli en så kallad flaggskeppsbutik och den kommer att hamna på Kungsgatan i Stockholm.

"Oslagbar kombination"

I samband med att man öppnar fysisk butik inleder man även ett samarbete med en av Europas största leverantörer av kök, Nobilia.

Vi vill fortsätta växa och då är kombinationen näthandel och fysiska butiker oslagbar. Kökslösningar ställer dessutom högre krav på installationshjälp och rådgivning, och då vill vi finnas även fysiskt i kundens närhet, säger Esben Aabenhus, vd för WhiteAway Group, i ett pressmeddelande.

Flaggskeppsbutiken kommer att följas av flera butiker under nästa år. Totalt är öppningar planerade på sju orter i Sverige under första halvan av 2020.

Målsättningen är att bygga upp ett rikstäckande butiksnät i de större städerna i Sverige och samtidigt öka koncernens marknadsandel online från dagens dryga 40 procent, skriver WhiteAway.

"Lokala och drivna franchisetagare"

Den kommande butikskedjan ska byggas upp med hjälp av en franchisemodell.

Våra erfarenheter från Danmark, att skapa en rikstäckande kedja med hjälp av lokala och drivna franchisetagare, känns logisk att applicera även här i Sverige när Tretti tar steget och blir en butikskedja, säger Esben Aabenhus.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!