Enligt E-barometerns senaste månadsundersökning e-handlade 74,2 procent av svenskarna under augusti. Det är en minskning med knappt två procentenheter jämfört med augusti föregående år, men en ökning från juli då andelen var 72,1 procent.
Det genomsnittliga beloppet per köp uppgick till 2 178 kronor, vilket är en ökning med fem procent jämfört med augusti 2024 och 2,2 procent jämfört med juli. Konsumenter i åldersgruppen 30–49 år spenderade mest.
Kläder i topp trots minskat intresse
Efter en period av variationer i toppkategorierna återtog kläder och skor förstaplatsen, följt av apoteksvaror och skönhet & hälsa. Trots detta var andelen konsumenter som handlade kläder och skor den lägsta sedan i mars och även lägre än i augusti i fjol. Minskningen drevs framför allt av att männen handlade mindre i kategorin.
Dagligvaruhandeln visade däremot en positiv utveckling efter en svagare sommarperiod i juni och juli.
Second hand minskar på årsbasis
Försäljningen av begagnade varor på nätet minskade något i augusti jämfört med samma månad föregående år. 20,7 procent av konsumenterna uppgav att de handlat second hand under de senaste 30 dagarna. Jämfört med juli innebar det dock en liten ökning. Den största förändringen i köpbeteendet för second hand märktes bland konsumenter i storstäderna.
Inom kort publiceras även E-barometerns Q2-rapport som bland annat visar att apotekshandeln online ökade med 17 procent, drivet av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser.