Enligt en färsk undersökning från YouGov, genomförd på uppdrag av e-handlaren Presentbolaget, uppger 46 procent av svenskarna att de anser att Donald Trump är ansvarig för årets prishöjningar inför julen. Endast 17 procent delar inte den uppfattningen.
Denna inställning verkar få direkta konsekvenser för handeln. Undersökningen visar att drygt var tredje svensk (36 procent) planerar att undvika amerikanska varor, såsom julklappar, livsmedel och pynt, under årets julhandel.
Vi ser ett mönster där internationell politik påverkar svenska vardagsval. När var tredje svensk aktivt undviker amerikanska produkter visar det att konflikter och handelsrelationer börjar speglas i våra inköp även på en så traditionstyngd marknad som julen, säger Nikolai Kiim, grundare av Presentbolaget.
Geografiskt är det framför allt i Stockholms län som "Trump-effekten" är som tydligast, där 52 procent instämmer i påståendet om presidentens ansvar för prisbilden, jämfört med exempelvis 34 procent i Värmland.
Unga driver e-handeln under Black Week
Samtidigt som geopolitiken påverkar produktvalen, fortsätter kampanjveckan Black Week att vara en viktig period för julhandeln, särskilt för den yngre målgruppen. Totalt planerar 36 procent av svenskarna att handla julklappar under kampanjperioden, men åldersskillnaderna är markanta.
Bland unga vuxna (18–29 år) planerar hela 60 procent att handla under Black Week. I gruppen över 60 år är motsvarande siffra endast 15 procent.
Yngre generationer är vana vid e-handel och digitala reor. För många äldre är decemberhandeln fortfarande normen, konstaterar Nikolai Kiim.
E-handeln dominerar bland unga
När det gäller försäljningskanaler uppger totalt 46 procent av svenskarna att de köper majoriteten av sina julklappar på nätet. Även här sticker åldersgruppen 18–29 år ut, där 63 procent handlar sina klappar online.
De fysiska butikerna står dock fortsatt starkt hos den äldre generationen och som ett komplement. Totalt 22 procent handlar främst i lokala butiker och 18 procent i köpcentrum.
Undersökningen genomfördes under perioden 22 oktober till och med 6 november 2025. Totalt genomfördes cirka 2 000 intervjuer med ett representativt urval av svenska befolkningen.