Full transparens: Trustpilot avslöjar hur företagen får sina recensioner

"Inte viktigt hur många stjärnor man har".

Mer transparens krävs kring recensioner och kundomdömen, det meddelar omdömestjänsten Trustpilot idag. Företaget lanserar ett nytt initiativ som ska avslöja hur företag får sina kundomdömen. Källan kan nämligen vara av vikt när konsumenter efterforskar ett företag.

Omdömen är grundläggande för hur företag och konsumenter interagerar och bygger förtroende sinsemellan. Jag tror starkt på att det viktigaste inte är hur många stjärnor företag har, men hur de får sina stjärnor. Detta är varför vi fortsätter att utveckla nya initiativ för att vara den mest transparenta omdömesplattformen, säger Trustpilots grundare Peter Mühlmann i ett pressmeddelande.

Annons

Det nya initiativet heter Transparent Inviting och kommer att visa “detaljerad information” hur företagen fått in sina omdömen. Exempelvis om omdömena kommit in organiskt eller om företaget i fråga bett kunden att skriva en recension. Initiativet kommer att gälla på alla Trustpilots marknader.

Som en oberoende plattform för både företag och konsumenter är Trustpilots integritet av största vikt. Det är därför vi nu som den första omdömesplattformen introducerar Transparent Inviting. Initiativet är en del av vår målsättningen att skapa mer öppenhet och transparens på plattformen, samt för onlineomdömen i stort, säger Peter Mühlmann.

I den nya informationen ska det även framgå till vilken grad företag besvarar på omdömen via Trustpilot. För full transparens så kan ni nedanför se allt som det nya initiativet kommer att visa ut för konsumenterna.

● Fördelningen mellan organiska och inbjudna omdömen och hur detta påverkar företagets TrustScore, det sammantagna betyget baserat på omdömen.
● Fördelningen av stjärnor baserat per omdömeskälla, organiska eller inbjudna.
● Antal omdömen som ett företag har fått under de senaste 12 månaderna.
● Om ett företag besvarar alla, några eller inga av sina kundomdömen.
● Annan intressant information, såsom när ett företag fick sina senaste omdömen och när företaget först registrerade sin profil på Trustpilot.
● Om ett företag använder sig av Trustpilots gratis- eller betaltjänster.
● Huruvida ett företag använder sig av incitament för att uppmuntra sina kunder till att lämna omdömen eller inte.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!