Trygghet eller bluff? – FI granskar elektronikhandelns försäkringar

"Viktigt att man inte betalar för skydd man inte behöver".

Du känner förmodligen igen scenariot. Du har just klickat hem en mobiltelefon, en ny dator eller kanske en tvättmaskin. Men innan du når kassan erbjuds du en tilläggsförsäkring, som ska vara till hjälp om något går fel med varan.

Det här har Finansinspektionen i alla fall noterat och kommer nu därför att granska just det här fenomenet. Bland annat ska ett antal av de stora försäkringsbolagen i sammanhanget hamna under lupp.

Annons

FI menar nämligen att elektronikkedjor, som ofta har just dessa försäkringar, endast ska erbjuda sådant som behövs. Och hemförsäkringen eller tillverkarens produktgaranti ska redan täcka kostnaden om produkten fallerar.

Det är viktigt att man inte betalar för ett skydd man inte behöver. Det ska vi nu ta reda på, säger Åsa Larson som är chef på FI:s verksamhetsområde Försäkring.

FI kommer bland annat att titta på hur många konsumenter som utnyttjat sin försäkring och om premierna är rimliga i förhållande till vad som går till att betala för trasiga produkter.

Arbetet beräknas vara klart till årsskiftet.

Annons