Tunga beskedet: Trots kassalagen – en av fem får inkassokrav

"Löper mycket större risk".

Kreditalternativ får inte vara överst eller på andra sätt lyftas fram i e-handlarnas kassor. Så ser reglerna ut sedan den så kallade kassalagen för e-handel började gälla sommaren 2020.

LÄS ÄVEN: Kassalagen ett år senare: En fjärdedel följde inte lagen

Annons

Reglerna kom till för att motverka skuldsättningen i samhället, men trots att lagen nu har snart ett och ett halvt år på nacken är det fortfarande många som hamnar i skuldsättning efter att ha använt sig av konsumentkrediter.

Det visar en analys som Finansinspektionen har gjort tillsammans med Kronofogden. Myndigheterna rapporterar att en av fem som lånar av ett konsumentkreditinstitut får ett eller flera inkassokrav. Nästan en av 40 får senare en skuld hos Kronofogden. Den senare siffran uppges vara sex gånger så hög som i de fall där någon har lånat pengar av en mindre bank.

Vi vet att de som lånar av konsumentkreditinstitut löper mycket större risk att få skulder hos oss än låntagare hos till exempel mindre banker. Jämför vi med större banker är risken 20 gånger högre. Det är bekymmersamt, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg, i ett pressmeddelande.

"Oroande"

Att just lånen hos konsumentkreditinstitut oftare leder till inkassokrav kopplas till att de “ger lån med hög ränta till personer med sämre ekonomi”, skriver myndigheterna. Enligt uppgift ger flera institut även lån till personer som har betalningsanmärkningar och det är långt ifrån alltid som en kreditprövning görs.

Det är alltid viktigt för långivare att göra ordentliga kreditprövningar. Det gäller inte minst för de som har många unga låntagare eller låntagare med svag ekonomi. Tyvärr ser vi tecken på det motsatta i dag och det är oroande, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman.

Beskedet från Finansinspektionen och Kronofogden har lett till reaktioner hos Konsumentverket, som nu inleder en ny granskning. Under nästa år ska myndigheten fokusera specifikt på konsumentkreditinstitut, heter det i pressmeddelandet.

Det innebär bland annat att vi intensifierar vår tillsyn av konsumentkreditinstitutens kreditprövningar. Vi fortsätter även att granska både kreditgivares och kreditförmedlares marknadsföring säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.

LÄS ÄVEN: Satte faktura först - nu anklagas Ellos för brott mot kassalagen

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!